OverigRecensiesRomans

5x op vakantie in je boek

Iris1004 views

Het is zomer(vakantie)! Dus vandaag delen we een aantal zomerse boekentips zodat je het vakantiegevoel een beetje naar huis kan halen. Dus wil je romantiek in Parijs, jezelf leren kennen in Portugal of ergens anders op reis? Lees een van de onderstaande boeken!

Parijs: Anna & de French Kiss

Romantiek in Parijs! Ik las dit boek in één zitting uit, heerlijk zwijmelen.

Anna kijkt erg uit naar haar laatste jaar op school in Atlanta, waar ze een cool bijbaantje heeft, een lieve vriendin en waar haar secret crush opeens interesse in haar lijkt te hebben. Dan wordt ze door haar vader naar de kostschool in Parijs gestuurd. Anna voelt zich eerst doodongelukkig, maar dat gevoel ebt gauw weg als ze Étienne St. Clair ontmoet. Étienne is charmant en heeft de looks & de brains… en een vriendin. Maar in de Stad van de Liefde moeten wensen uit kunnen komen. Zal een jaar vol bijna-romantische ervaringen eindigen met de felbegeerde French Kiss?

Portugal: De doe-het-zelf-retraite – Floor Jaspers-Gerritsma

Ga op reis naar Portugal met Roos in De doe-het-zelf-retraite. Lees mijn recensie hier.

Wie ben je zelf eigenlijk nog naast je rol als moeder, echtgenote en ondernemer? Voortgestuwd door de ontwikkelingen in haar leven regelt Roos halsoverkop een retraite voor zichzelf. Een vlucht en een Airbnb-appartement boeken kan iedereen, maar dan? Hoe vul je de dagen als je niet meer door anderen wordt geleefd? Roos verliest zich in de boekenkast van het Airbnb-appartement, worstelt met haar yogamat, sluit nieuwe vriendschappen, leest hoe ze volgens Kierkegaard zichzelf moet worden en doet dingen die ze misschien beter niet had kunnen doen. Roos komt dapper maar struikelend tot zichzelf. Wat moet ze met de ontrouw in haar leven en wat is eigenlijk een goede moeder? De tijd in haar eentje is een complex cadeau, maar zorgt ervoor dat ze uiteindelijk de weg terug naar huis weet te vinden. De doe-het-zelf-retraite inspireert en ontroert in een bijzondere mix van humor, ernst en emotie. De vragen van Roos zijn prikkelend en raak en resoneren in het hoofd van de lezer. Een genot om te lezen, ook voor wie nog even niet alleen durft te zijn.

Schotland: Café Zon & Zee – Jenny Colgan

Wandel mee over het strand van een Schots eiland in Café Zon & Zee. Eerder schreef ik hier al een recensie over.

Eindeloze, lege stranden, prachtige natuur, waarom zou je zo’n plek verlaten? Flora McKenzie weet zeker dat het goed was om het kleine Schotse eiland waar ze is opgegroeid te verruilen voor de anonimiteit van de grote stad. Maar als ze voor haar werk ineens terug moet naar huis, staat ze weer oog in oog met haar luidruchtige familie, en met haar verleden. Met behulp van een kookschrift van haar overleden moeder ontdekt Flora haar liefde voor koken en ze opent een pop-uprestaurant in een stoffig roze pandje aan de haven. Nu alleen nog bedenken waar haar toekomst eigenlijk ligt…

Berlijn: Check-out – Juultje van den Nieuwenhof

Ga mee naar Berlijn in Check-out. Spannend!

De leerlingen van 5 havo gaan op introductiereis naar Berlijn. Ze kunnen nog steeds niet begrijpen waarom Chaya uit hun klas zelfmoord gepleegd heeft. Voor de zomervakantie heeft ze zichzelf opgehangen. In Berlijn gebeuren er vreemde dingen: er wordt een groepsapp aangemaakt op de telefoon van Chaya, terwijl ze dood is. Een klasgenoot krijgt een ongeluk en moet naar het ziekenhuis. En er duiken schokkende snuff movies op. Tijdens een voorstelling van The Blue Man Group ontdekt 5 havo de ware reden achter Chaya’s gruwelijke dood.

Japan: Niemand zoals hij – Lucia van den Brink

Het debuut van Lucia neemt ons mee naar Japan, waar Renke op zoek gaat naar haar opa Pieter.

Renke heeft haar opa Pieter al een tijd niet gezien als ze op een dag pakketjes van hem ontvangt, met Post-its, origami kraanvogels en dagboekfragmenten. Opa Pieter is naar Japan vertrokken nadat hij gediagnosticeerd was met de spierziekte ALS. Waar Renke alle tijd van de wereld heeft, weet hij dat zijn dagen geteld zijn. Hij probeert er het beste van te maken en wil karatetraining volgen bij zijn vriend Yamada. Doordat hij langzaamaan afscheid moet nemen, krijgt de schaduwzijde van zijn persoonlijkheid soms de overhand. Als Renke haar baan verliest, reist ze opa achterna in een ultieme poging hem nog te leren kennen. In Nederland was ze dagelijks bezig met het delen van haar leven op haar blog en socialmediakanalen, maar tijdens haar reis komt ze er juist achter dat niet alles te delen valt. Hoe graag ze dat ook wil.