Readalicious was bij de Schrijven Magazine Schrijfdag 2017. Goed voorbereid gingen Iris en Lucia op pad naar Theater de Omval in Diemen: notitieboekjes in de hand en het schema gehighlight. Het werd een drukke dag vol inspirerende workshops, hulp van schrijfdoktoren en tips van schrijvers.
Josje Kraamer & Jente Jong (uitgeverij Querido)
Josje is acquirerend redacteur bij Querido en ze vertelde over haar werk. Ze ontvangt vanuit allerlei kanten manuscripten en wordt zeker tien keer per week getipt. Ze vertelde ook hoe de slushpile door de digitalisering hoger is geworden; vroeger moesten mensen hun manuscript printen, nu kan iedereen mailen. Sinds tien jaar werkt Querido daarom met literaire agenten, zoals Sebes & Bisseling, die precies weten waar een manuscript goed terecht kan en bij welke redacteur het past.
Josje had debutante Jente Jong (‘Het intieme vreemde’) meegenomen. Jente was binnengekomen via een bevriende auteur, die Jente maar bleef aanraden aan Josje. Ze spraken over de hechte band die ontstaat tussen een auteur en redacteur, het proces van schrappen en herschrijven, waarbij Jente in één geval direct zei: ‘nee, dit pas ik niet aan,’ maar op de fiets naar huis wist dat het eruit moest.
Geert Kampen
Geert Kampen, auteur, vertelde over hoe je de basis van een verhaal opzet. Stap één: bepaal de centrale vraag van je personage, stap twee: kies een referentiekader en stap drie: vind het juiste perspectief (ik-verteller, personaal perspectief of alwetende verteller). Geert is een enthousiaste verteller en wist de theaterzaal mee te krijgen. Bovendien zette hij ons hard aan het werk met het uitwerken van een verhaallijn: ‘Teken een lijn, een horizontale lijn. Ja, ja zo ja. Nee, mevrouw, die lijn is meer een punt.’ Het was de bedoeling om op de lijn de belangrijke plotpunten te schrijven (in twee minuten!).
Een goede tip van hem was: ‘De beste leraar voor een boek, is een voorbeeldboek.’ Hij raadde aan om bij het schrijven van je eigen boek, een voorbeeldboek in gedachten te houden dat je kunt raadplegen wanneer je vastloopt.
Tilly Hermans (Atlas Contact)
Voor een consult met een schrijfdokter kon je je van te voren inschrijven. Lucia had zich aangemeld voor Tilly Hermans van Atlas Contact, maar kon haar niet vinden. Per toeval stuitte ze onderweg naar de volgende zaal op de plek waar Tilly zat verstopt. Lucia stelde haar een vraag over de titel van haar manuscript: Hoe bedenk een goede pakkende titel? Tilly hielp haar op weg en kwam met een fantastisch idee, dat, wie weet, ooit eens, realiteit mag worden…
Lidewijde Paris
Ken je dat, dat je tijdens een lange bijeenkomst of zakelijke meeting een oefening doet om energie te krijgen? Lidewijde Paris’ was zelf zo’n engergizer (#kantoortaal). Ze vertelde over haar jarenlange ervaring en over haar boek (‘hoe lees ik?) met ontzettend veel enthousiasme. Ze behandelde diverse onderwerpen, als haar ‘showing en telling’. Zoals ze verwachtte, kende het hele publiek show, don’t tell, maar Lidewijde merkte terecht op dat er geen boek bestaat zonder tell. Soms moet je dingen vertellen, en soms wil je dingen laten zien die de lezer zelf kan interpreteren. Het evenwicht tussen die twee bepaal je als schrijver.
Op het bord tekende ze een ingekleurde cirkel, die stond voor tell en schreef eronder ‘ik ben boos’. Ernaast tekende ze iets dat leek op een krasserige cirkel, wat het principe show uitbeeldde en dat paste bij een zin als ‘hij gooit met de deur’.
Arthur Japin
De absolute favoriet op Iris haar lijstje was Arthur Japin. Toevallig zat Iris voor de lezing te wachten in de lobby van het theater, toen hij kwam aanlopen. Na een fangirlmomentje (oftewel: Lucia appen met ‘OMG Arthur Japin gespot’) stapte ze op hem af en liet hem zijn boek ‘Goed volk’ voor haar signeren (daar kunnen jullie dus nog een recensie van verwachten!).
Tijdens zijn lezing vertelde Japin dat hij nooit echt schrijver wilde worden; zijn vader was schrijver en er kwamen regelmatig schrijvers over de vloer. Deze figuren waren vaak depressief en ongelukkig. Niet gek volgens Japin want:
Schrijven is niet gezond. Als je het kan voorkomen, doe het niet. Het is niet goed voor de geest, niet voor het hart en niet voor het gestel.
Dit is natuurlijk bijzonder advies op een dag waar voornamelijk aspirerend schrijvers op af komen, maar geanimeerd vertelde Japin hoe hij tóch een schrijver is geworden. Van een opstelwedstrijd op z’n twaalfde tot het schrijven van theaterstukken en programma’s voor de televisie.
Schrijven is net als de liefde, je moet er niet naar gaan zoeken.
Japin gaf een aantal tips voor de schrijvers in de zaal. Bijvoorbeeld dat je niet moet zoeken naar een onderwerp. Je moet het tegenkomen. Het moet je boeien, waardoor je er graag over wil schrijven. Daarnaast moet de noodzaak om te schrijven groot genoeg zijn om jezelf over de twijfel tijdens het schrijven heen te zetten. Ook heb je discipline nodig, want je moet op een stoel zitten en woorden produceren. De lezing van Japin was echt een aanrader, want hij bleek ook buiten zijn boeken een onwijs boeiende verteller te zijn – hij sprak geanimeerd en vol liefde over het vak en zijn boeken.
Jelte Nieuwenhuis (Atlas contact)
Vanuit Atlas Contact was ook acquirerend redacteur Jelte Nieuwenhuis aanwezig. Hij had geen PowerPoint-presentatie, wel een livestream van de baai van Napels. Een interpretatie daarvan kon je vinden in zijn verhaal. Hij vertelde dat schrijvers op zoek moeten naar wat is, en naar wat zou kunnen zijn. Jelte begon bij het begin: de Grieken, die alles probeerden te verklaren met behulp van verhalen over goden. Van Griekenland gingen we naar Charles Dickens en algauw naar de moderne roman. Hij hield een pleidooi tegen automatisme, wilde geen dertien-in-een-dozijn-romans, maar moedigde schrijvers aan om de grenzen van wat al bestaat op te zoeken.
Over de slushpile, of horrorstapel zoals hij het noemde. was hij positiever dan Josje Kraamer. Als je goed bent, val je ook in een grote stapel op.
Zijn volledige verhaal staat online.
We mogen wat moois cadeau aan je doen…
Jij krijgt, dankzij onze samenwerking met SchrijvenOnline, een jaarabonnement op Schrijven Magazine (zes nummers) voor slechts € 22,50 (i.p.v. € 38,50) én 1 jaar gratis toegang tot het Van Dale Online Taalhandboek Nederlands (t.w.v. € 20,-)!