10 truths en een dare – Ashley Elston

Iris1129 views

Afgelopen week hoorden veel middelbare schoolleerlingen of ze geslaagd zijn voor hun diploma of niet. In 10 truths en een dare krijgt Olivia ook volgende week haar diploma – of toch niet? Door een probleem met een niet-ondertekend formulier moet ze vrijwilligerswerk gaan doen bij de plaatselijke golfclub. Eén probleem: haar ouders mogen er niet achter komen.

Vriendschap en familie

In 10 blind dates leerden we Olivia, Sophie, Charlie en Wes al kennen, en speelde Sophie een hoofdrol. In 10 truths en een dare is het Olivia om wie het verhaal draait, maar het verhaal wordt wisselend verteld vanuit de vier vrienden. Het is meteen duidelijk hoe hecht hun familieband en hun vriendschap is, en deze vriendschap is ook de rode draad van het boek.

Het dagelijkse leven

Zonder al te veel échte gebeurtenissen weet Elston toch een heel boek te vullen over het vrijwilligerswerk van Olivia, en hoe ze haar ouders om de tuin moet leiden. Maar eigenlijk is dit meer een achtergrond van een crush: Olivia komt namelijk een oude bekende tegen op de golfclub. 10 truths en een dare doet me denken aan vlogs over het dagelijks leven: het is niet bijzonder, maar wel lekker herkenbaar en daarom erg leuk om mee te leven.

Herkenbaarheid en meeleven

Zonder deze bijzonderheden in de plot, draait 10 truths en een dare vooral om de herkenbaarheid. Je kan je vast wel identificeren met Olivia: weet je nog toen je jouw diploma kreeg? Of toen je een crush had op een jongen? Of toen je iets deed waar je ouders niet achter mochten komen? Het is makkelijk om mee te leven met de karakters.

Al met al is 10 truths en een dare een heerlijk tussendoortje, een fijn boek voor op een zomerdag. Zonder opsmuk schrijft Elston over thema’s en gebeurtenissen die ook jou kunnen gebeuren, waardoor je meeleeft met de karakters.

Uitgeverij: Van Goor
Vertaler: Karin Pijl