365 dagen Nederlander – Naeeda Aurangzeb

Iris1139 views

Hup Holland Hup! Naeeda voelt zich 365 dagen per jaar Nederlander, maar heeft ook 365 dagen per jaar te maken met ongevraagde opmerkingen over haar culturele achtergrond. Sommige mensen maken grappen, andere mensen zijn ronduit lomp. 365 dagen Nederlander is een inkijkje in alle ongemakkelijke momenten van alledaagse discriminerende en racistische opmerkingen.

Iedere dag één

De opzet van 365 dagen Nederlander is daadwerkelijk 365 dagen waarop opmerkingen werden gemaakt. Het is niet chronologisch of over één jaar, en niet alle opmerkingen waren rechtstreeks tegen Aurangzeb – soms moeten ook vrienden of familieleden het ontgelden. Hoe verder je leest in 365 dagen Nederlander, hoe ongemakkelijker je je gaat voelen. Hoe kan het dat er zó veel ongemakkelijke, ondoordachte en soms echt lompe opmerkingen worden gemaakt? De ongevraagde opmerkingen komen overal voor: het schoolplein, de nagelsalon, op het werk of het verzorgingstehuis. Hiermee laat 365 dagen Nederlander zien dat deze opmerkingen overal en altijd voorkomen.

Van zogenaamd onschuldig tot wreed

De opmerkingen worden zonder al te veel context neergezet: het is alleen bekend waar de opmerking wordt gemaakt. Aurangzeb zet er verder geen oordeel bij: het is aan jou, de lezer, om deze opmerkingen te ontvangen en interpreteren. Het gaat van zogenaamde grapjes tot de alom bekende ‘ik ben geen racist, maar…’ tot echt wrede, racistisch opmerkingen. Bijvoorbeeld in het Erasmus MC, waar de verloskundige zegt “Nou, weer een talibanstrijder erbij. Je krijgt een jongetje.” Juist door het plaatsen van de opmerkingen zonder context, maakt 365 dagen Nederlander een boek om te gebruiken om het gesprek aan te gaan.

365 dagen Nederlander is een indringend boek, een waarvan je een ongemakkelijk gevoel krijgt. Het is alsof je naar een ongeluk staat te kijken, maar je blijft toch kijken. Maar dat is goed: het boek opent je ogen voor de racistische opmerkingen, hoe klein of onschuldig ze ook misschien lijken. En dan moet je dit boek doorgeven aan iemand anders, zodat diegene ook kan leren van 365 dagen Nederlander.

Uitgeverij: Uitgeverij Pluim