Advocaat van de duivel – Steve Cavanagh

Iris839 views
Advocaat van de duivel - Steve Cavanagh - Readalicious

‘Hij heeft elke rechtszaak gewonnen… omdat hij achter iedere moord zit’. Toen ik dat las, werd ik heel erg nieuwsgierig naar Advocaat van de duivel van Steve Cavanagh. Dit is het zesde deel van de populaire Eddie Flynn-serie, dus hoog tijd om het werk van Cavanagh eens aan de tand te voelen…

Veel personages

Advocaat van de duivel start met heel veel namen: in een hoog tempo worden alle grote personages van dit boek geïntroduceerd. Omdat ik nog niet bekend was met de eerdere delen van de Eddie Flynn-serie, vond ik het op het begin even verwarrend. Sommige mensen worden dan ook soms bij hun voornaam en soms bij hun achternaam genoemd.

Maar gelukkig is dit na een aantal hoofdstukken al helemaal over en zit je zó in het verhaal. Dus: we hebben Eddie Flynn, een New Yorkse advocaat. Samen met zijn team gaat hij naar Sunville County voor een zaak. De jonge Andy Dubois wordt verdacht van moord, maar is onschuldig. Desondanks wil de ambitieuze officier van Justitie Randal Korn een snelle veroordeling richting de elektrische stoel regelen. Vanaf de eerste momenten voel je als lezer al een afkeer aan Randal Korn: deze man is dóór en dóór verdorven. Eddie Flynn is meer een soort anti-held: ondanks zijn achtergrond en onorthodoxe aanpak voel je juist wel sympathie voor hem. Cavanagh weet de personages zo met al hun imperfecties te scheppen dat het echte mensen van vlees en bloed voelen, waardoor je enorm met ze gaat meeleven.

Rechtbankdrama

Hij heeft elke rechtszaak gewonnen… omdat hij achter iedere moord zit’: ik had hierbij een héél ander soort boek verwacht. In alle eerlijkheid: een met veel meer expliciete moorden. Maar Advocaat van de duivel is veel geniepiger en zeer intrigerend. Het is geen CSI met de ene na de andere moord, maar eerder een Law and Order-achtige rechtbankdrama. Eddie en zijn team proberen te bewijzen dat Andy onschuldig is, maar ze worden aan alle kanten tegengewerkt. Ze hebben maar een week om Andy’s onschuld te bewijzen, dus het is een race tegen de klok.

Het vuurwerk in de rechtbank worden afgewisseld met spannende gebeurtenissen waardoor je met ingehouden adem blijft lezen. Bovendien blijkt er op de achtergrond meer te spelen… Advocaat van de duivel is een echte pageturner: zodra ik er in zat, kon ik het boek echt niet meer wegleggen!

Boos

Advocaat van de duivel maakte me ook erg boos. Er komen verschillende controversiële en heftige onderwerpen voorbij, waaronder corruptie, racisme en de doodstraf. Ook wordt duidelijk hoe fragiel het Amerikaanse systeem is waarbij gebruik gemaakt wordt van een jury voor een oordeel. Randal Korn heeft het hele stadje in z’n greep: hij kickt op macht. Er zijn twee opties: je wordt door hem omgekocht of je wordt door hem omgebracht. Maar Randal maakt niet zelf zijn handen vies, hij weet hoe hij mensen voor zich laat werken. En op deze manier is hij de officier van justitie met de meeste ter-dood-veroordelingen geworden. Hij kickt op de macht van leven en dood.

Daarnaast is ook racisme een belangrijk thema. De verdachtmaking van Andy is niet toevallig, en er blijkt een rechtsextremistische groepering actief te zijn in Sunville County. Ook dit kun je niet lezen zonder kippenvel te krijgen – en dan niet de goede soort.

En de doodstraf. Advocaat van de duivel opent sterk: met een executie op de elektrische stoel. De scène laat niets aan de verbeelding over: Cavanagh weet dit zo beeldend te beschrijven dat je er een beetje onpasselijk van wordt. In zijn nawoord vertelt hij ook dat er tussen januari 2018 en augustus 2020 75 mensen zijn geëxecuteerd, waarvan 5 op de elektrische stoel. Met zo’n schokkende cijfers is het alleen maar verontrustender wat Cavanagh schetst.

Advocaat van de duivel is intrigerend en verontrustend. Heftige onderwerpen worden niet geschuwd en ik weet niet wat spannender is: de scènes in de rechtbank of hoe Eddie en zijn team proberen te achterhalen wie het wél heeft gedaan. ⚖️ Ik kon deze pageturner niet meer wegleggen!

Uitgeverij: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff
Vertaler: Fons Olheten