Non-fictieRecensies

Asociale media – Thijs Launspach

Iris363 views
Asociale media - Thijs Launspach - Readalicious

De gemiddelde Nederlander heeft een account op 4 sociale media platforms. Op hoeveel platforms zit jij? Asociale media van Thijs Launspach gaat over de manipulatie van sociale media.

Hoe kwam het zo ver?

Het boek start met een kleine geschiedenis van de opkomst van social media. Het is voor mij wel een trip down memory lane met MSN en Hyves, en daarna gaat het over de opkomst van Facebook/Meta en hun positie als marktleider. Er wordt uitgelegd hoe en waarom het algoritme is ontstaan – kort gezegd: om geld te verdienen aan adverteerders – en over de opkomst van influencers gesproken. Deze informatie is allemaal niet nieuw, maar zorgt wel voor een goede introductie. Daarnaast worden er cijfers gedeeld over hoeveel Nederlanders actief zijn op social media, en hoeveel tijd we daaraan kwijt zijn. Hiermee wordt de omvang van het probleem geschetst.

Verslavend

De platformen zijn namelijk super verslavend: het algoritme is gemaakt om jouw aandacht vast te houden. Dit is een spel waarbij het algoritme ook steeds meer informatie over jou verzameld om je steeds specifieker in een marketingprofiel te zetten. Launspach spreekt over verschillende spelers in het spel: de adverteerder, de influencer en de gebruiker. In mijn werk, voor mijn blog én in mijn privéleven ben ik bezig met social media: persoonlijk val ik in alle drie de rollen. Dit zorgt ervoor dat ik me heel bewust ben van de gevaren van social media, maar voor de lezer die vooral als gebruiker van social media meespeelt, kan dit zorgen voor extra eye openers.

Valkuilen

Ophef scoort, aldus Launspach. Het is goed voor de engagement als je reageert op een bericht omdat je het er écht niet mee eens bent. Maar naast ophef is ook een rabbit hole van informatie een valkuil. En dit kan ook desinformatie zijn, waarbij het niet duidelijk is voor de gebruiker dát het desinformatie is.

Maar er is niet alleen desinformatie: je eigen mening wordt ook door het algoritme constant bevestigd. Zoals eerder in het boek wordt verteld: “Er is geen sprake van een gedeelde realiteit: iedereen ziet zijn eigen wereldbeeld op zijn tijdlijn weerspiegeld”. Er zit dus zeker een gevaar voor alles op social media als waarheid aannemen. De platformen zijn immers niet ontworpen om je van informatie te voorzien, maar om je zo lang mogelijk op het platform te houden (en zo informatie over je te verzamelen).

Tegengaan

Asociale media schetst niet alleen problemen: er wordt ook gedacht aan de oplossingen. Er worden bijvoorbeeld 10 tips genoemd die je zelf kan gebruiken om de invloed van social media op je leven te verkleinen. Het is prettig dat Launspach begrijpt dat compleet overboord gooien of ‘gewoon stoppen’ vaak geen optie is. De tips zijn dus goed bruikbaar. Maar hij geeft ook aan wat de politiek kan en eigenlijk zou moeten doen qua regelgeving – en wat de platformen zelf zouden kunnen. Want een vriendelijker algoritme, dat niet gericht is op geld verdienen, zou onze (a)sociale media veel socialer kunnen maken.

Conclusie

Asociale media bevat voor mij weinig nieuwe informatie, maar de combinatie van de voorbeelden uit de echte wereld en de informatieve voorlichting zorgen ervoor dat je nog een keer met je neus op de feiten wordt gedrukt. Zo ben je je bewuster van je rol in het geheel van de social media, en hoe jij invloed kan uitoefenen op de rol van social media in jouw leven.

Uitgeverij: Spectrum

Koop het boek Asociale media via bruna.nl. De link naar bruna.nl is een partnerlink, daar ontvang ik een klein percentage wanneer je via deze link een aankoop doet. Dit heeft geen invloed op jouw prijs.

Iris heeft een bachelor Engelse taal en cultuur en een master Literair Bedrijf, en heeft sindsdien diverse redactionele en marketingfuncties vervuld bij uitgeverijen van boeken en tijdschriften. Momenteel werkt ze ook tussen de boeken: op de marketing & communicatie afdeling van een bibliotheek! Buiten werktijd zit ze ook met haar neus in de boeken: van YA tot fantasy en van feelgood tot non-fictie, geen genre blijft ongelezen. Wanneer ze niet zit te lezen, rijdt ze op haar motor of staat ze graag in de keuken.