Betoverend Toscane – Annemartien Berkelaar

Iris490 views
Readalicious Betoverend Toscane

Zeven Nederlandse vrouwen gaan op beeldhouwcursus op een landgoed in Toscane. Ze kennen elkaar nog niet, maar tijdens deze vakantie leren ze elkaar én zichzelf beter kennen. Annemartien Berkelaar neemt je in Betoverend Toscane mee naar het zonnige Italië.

Zeven vrouwen

Tijdens de beeldhouwcursus leer je de 7 vrouwen goed kennen. De personages hebben andere leeftijden en verschillende karakters. Bijvoorbeeld de 35-jarige Baukje, die voor ieder wissewasje uit Nederland wordt gebeld. Haar ex zorgt deze week voor hun zoon, en het is de eerste keer in tijden dat Baukje vrij heeft. En Chloë, die nooit eerder heeft gebeeldhouwd, maar mee gaat met haar zus Tanja. Maar Chloë raakt wat afgeleid door een knappe Italiaan, en dat zorgt voor wat wrijving tussen de zussen. Fenna heeft last van het legenestsyndroom, en wil deze vakantie gebruiken om uit te zoeken wat ze moet gaan doen, voordat ze er onderdoor gaat. Alle karakters hebben hun eigen struggles. De diversiteit aan karakters maken Betoverend Toscane leuk, en zorgen ervoor dat er voor iedereen wel een karakter is waarmee je je kan identificeren.

Toscane

Berkelaar betovert je met de vergezichten van het Toscaanse landschap. Deze zijn zeer beeldend geschreven, waardoor je je ook echt in Italië waant. Ik krijg meteen het vakantiegevoel van Betoverend Toscane. De vrouwen gaan op beeldhouwcursus, maar ze bekijken ook steden in de buurt en dwalen door Italiaanse straatjes en genieten van de pasta’s en gelato. Ik wil ook naar Toscane! En vooruit: misschien wil ik dan ook gaan beeldhouwen.

Na de vakantie

Maar Betoverend Toscane gaat niet alleen over de week in Italië: je volgt de zeven vrouwen ook ná de beeldhouwcursus. De zaken waarmee ze op vakantie worstelden worden na de vakantie gladgestreken, of juist niet. Het wordt duidelijk dat de vakantie blijvende gevolgen heeft. Zoals ook in het boek wordt gezegd: “En onder luid gelach proosten ze met elkaar in de wetenschap dat de week in Italië hen meer heeft gebracht dan alleen mooie herinneringen.”

Betoverend Toscane verleid je met de vergezichten van Italië, maar je blijft lezen voor de karakters. Berkelaar zet een diverse groep aan vrouwen neer, waardoor de lezer zich met een of meerdere karakters kan identificeren. Je wordt meegenomen op vakantie, maar ook weer mee naar huis. Een hele fijne vakantie-read!