RecensiesThrillersYoung Adult

Black Friday – Maren Stoffels

Iris2542 views

Zou jij mee doen aan een ontgroening van een studentenvereniging? Tot hoe ver zou je gaan? In Black Friday gaan Ris en Megan tot het hoogtepunt, de laatste dag, de zogenaamde Black Friday. Maar die dag eindigt heel anders dan ze van tevoren hadden gedacht. Wordt dit het zoveelste verhaal over de ontgroeningen, of weet Maren Stoffels een echt spannende thriller neer te zetten?

Het verhaal van Ris en Megan

Stoffels speelt in Black Friday met verschillende perspectieven en sprongen in de tijd. Het verhaal speelt zich af vanuit het perspectief van Ris en Megan, maar er is een derde point of view, een waar Megan op het politiebureau zit om een getuigenverklaring af te geven. Wat is er gebeurd en hoe is het zo slecht afgelopen? Als lezer weet je niet meteen wat er gebeurd is. Waarom zit Megan bij de politie? Wat is er zo verkeerd afgelopen? Wie waren er hierbij betrokken? Er ontstaan meteen vragen waardoor je graag verder wil lezen.

De persoonlijkheden van Ris en Megan blijven redelijk op de oppervlakte: het wordt nooit helemaal duidelijk waarom ze doen wat ze doen. Bij Megan is er een verlies wat ze moet verwerken: haar beste vriendin Lara is overleden. Deze side story geeft Megan wat meer achtergrond, maar verder leren we haar als lezer niet zo goed kennen. De bijpersonages worden minder uitgediept, ik had graag gezien dat ze wat meer ruimte kregen en niet alleen als bijfiguur fungeerden.

Plottwist

Door de verschillende vertelperspectieven wordt je op het verkeerde spoor gezet: Stoffels weet heel goed hoe ze de lezer om de tuin moet leiden. Want waarom is P toch softer dan verwacht? En is Yellow echt zo sadistisch, of valt ook hij wel mee? Je weet niet wie je kan vertrouwen: is degene die tegenover je staat je vriend of je vijand? En wanneer je denkt dat je het ongeveer door hebt, gooit Stoffels er nog een flinke plottwist doorheen. Hoe zit dat nou?!

De duistere wereld van ontgroeningen

Black Friday neemt je mee naar de duistere wereld van ontgroeningen, naar een wereld waar veel van ons alleen maar de roddels kennen. Studentenverenigingen en vooral hun ontgroeningen spreken tot de verbeelding door het mysterieuze aura dat eromheen hangt, en daar weet Black Friday op een slimme manier gebruik van te maken.

Ondanks dat de personages van Black Friday wat meer diepgang mochten hebben, leest deze YA-thriller lekker weg. Dit is een boek om in een keer uit te lezen en je te laten verrassen. Na Black Friday denk je wel twee keer na of je die ontgroening wel aandurft…

Uitgeverij: Leopold

Koop het boek Black friday via bruna.nl. De link naar bruna.nl is een partnerlink, daar ontvang ik een klein percentage wanneer je via deze link een aankoop doet. Dit heeft geen invloed op jouw prijs.