Clean – Juno Dawson

Iris1191 views

Als socialite Lexi Volkov in Clean bijna bezwijkt aan een overdosis, denkt ze haar absolute dieptepunt bereikt te hebben. Maar dat ziet ze verkeerd. Dat dieptepunt komt pas bij de gedwongen opname in een exclusieve afkickkliniek. Maar dan pas begint de ellende…

Medelijden of meeleven?

Lexi heeft alles: geld, feestjes, een bad boy vriend en unlimited roomservice in het hotel waar ze woont. Ze gaat uit met de hipste socialites in de beste clubs van Londen. De Kardashian’s en Hadid’s van deze wereld, move over! Volkov is the next big thing. Maar wanneer ze wordt opgenomen in een afkickkliniek, is er weinig over van het glamoureuze leven van Lexi. De lezer gaat in Clean samen met Lexi door een hel tijdens het afkicken:

‘O, schat, ik heb heus wel eens eerder een kater gehad.’

Ik ga dood.

Ik ga dood.

Ik kan er niet tegen.

Haal me hier als de sodemieter weg.

Laat me sterven.

De eerste weken in de afkickkliniek zijn zwaar, maar onder alle stoere praat weet Lexi toch een plekje in je hart te veroveren. Wel interessant: in de afkickkliniek mag er wel gerookt worden. Alle verslavingen zijn verboden, maar nicotine mag blijven. Een beetje hypocriet, nietwaar?

Gif: Giphy

Diversiteit

Tijdens de groepstherapie wordt duidelijk dat alle bewoners van de afkickkliniek met hun eigen problemen worstelen. Van voedsel tot drugs, iedereen heeft z’n eigen issues. Niet alleen de issues zijn divers: Clean schotelt ook een divers scala aan personages voor aan de lezer. Van blank tot donker, van rijk tot arm, en van hetero tot transgender. Dawson is zelf een vooraanstaand activiste voor de LGBTQ-gemeenschap, en schuwt het niet om dit ook in Clean te laten zien. Een van de personages in het boek, Kendall, is zelfs transgender, maar Dawson laat zien dat dit slechts bijzaak is: de problemen die Kendall heeft komen niet voort uit het feit dat ze transgender is. Dawson behandelt de diversiteit van haar karakters niet als een bijzonderheid, maar laat juist een diverse afspiegeling van de werkelijkheid zien.

Liefde en vriendschap

Het sluiten van vriendschappen is belangrijk voor het genezingsproces van Lexie. Ze leunt op haar vrienden, maar dat deed ze ook in de periode vóórdat ze naar de afkickkliniek werd gestuurd. Langzaam wordt het duidelijk dat haar oude vrienden een verkeerde invloed op haar hadden. En wat is er nou gebeurd met haar oude beste vriendin, Antonella? Lexi draagt een geheim met zich mee dat de lezer laat raden en geïnteresseerd houdt.

Maar belangrijker nog dan de invloed van vriendschappen is de invloed van liefde. Lexi beschrijft het precieze moment dat ze verliefd werd op Kurt:

Ik zal open kaart spelen: eigenlijk bewaarde ik mijn maagdelijkheid voor prins Harry, maar Kurt gooide roet in het eten.

Deze opmerking deed me direct denken aan een filmscène: Cher in Clueless!

Gif: Giphy

Tijdens de periode in de afkickkliniek komt Lexi er achter dat liefde een belangrijk element is in het leven. Of het nou liefde is binnen je familie, of liefde voor degene met wie je oud wil worden. Wie weet is zelfs liefde het enige wat Lexi uit haar dal kan halen…

Al met al is Lexi een beïnvloedbaar meisje in haar doen en laten, maar je leeft wel met haar mee in Clean. De kracht van liefde en vriendschappen laten zien hoe belangrijk het is om de juiste mensen in je leven te hebben. Daarnaast verdient Clean dikke pluspunten voor de diversiteit van de personages.