Historische romansNon-fictieRecensies

Cleopatra – Alberto Angela

Iris1347 views

Cleopatra, de machtigste vrouw van de oudheid, is de muze voor een nieuw boek: de biografie Cleopatra door Alberto Angela. Iedereen kent wel de mythe van de laatste farao van de Ptolemaeïsche dynastie, maar haar leven wordt in deze biografie in detail opgetekend.

Verteller

Angela schetst een beeld van de laatste twintig jaar van Cleopatra’s leven, en doet dit zeer gedetailleerd. Het verhaal begint met de moord op Julias Caesar, en is verhalend geschreven. De verteller neemt je mee op reis door het oude Rome en geeft dat heel duidelijk aan met taal zoals ‘Laten we hem volgen’, waarmee hij tegen de lezer praat. Ook worden locaties in de hedendaagse context geplaatst, bijvoorbeeld door te vertellen hoe nu deze plaatsen er uit zien. Fun fact: onlangs publiceerde de Conde Nast Traveller een artikel dat de plaats waar Caesar vermoord was in 2021 weer toegankelijk zal zijn voor toeristen (lees hier).

Minnaars

Het eerste deel van het boek gaat voornamelijk over Rome en de moord op Caesar, en er is weinig informatie over Cleopatra te vinden. Veel delen zijn ook vanuit zijn visie op Cleopatra geschreven, en het begint meer op een liefdesgeschiedenis tussen het paar te lijken. Het tweede deel van het boek gaat voornamelijk over een andere minnaar van Cleopatra, namelijk Marcus Antonius. Ook hier is weer veel aandacht voor haar mannelijke levenspartner, van wie onder andere de veldslagen (waar Cleopatra niet aanwezig was) volledig werden beschreven. Op dit punt begint de biografie Cleopatra meer te lijken op een verhaal over de macht in het oude Rome dan op ’twintig jaar uit het leven van de eerste vrouw die wereldgeschiedenis schreef’.

Details

Een andere valkuil van de biografie Cleopatra is hoe gedetailleerd Angela is in zijn vertelmethode. Veldslag na veldslag wordt uit de doeken gedaan, een half hoofdstuk over de bibliotheek van Alexandrië, pagina’s over of Cleopatra nou wel of niet een grote neus zou hebben (plus waarom het wel of niet waar zou zijn wat andere historica daarover denken of dachten)… Wat minder afwijken van de verhaallijn over Cleopatra zou beter zijn voor de leesbaarheid van de biografie.

De biografie Cleopatra van Angela is een interessant boek over het leven van een nog veel interessantere vrouw, maar door de vele details meandert het verhaal gigantisch. Dit maakt Cleopatra geen boek wat je even lekker weg leest, maar wel een zeer volledig boek over twintig jaar uit haar leven.

Vertaler: Gusta Crijns, Jeanne Crijns