Dansen voor beginners – Nicola Yoon

Iris973 views

Na het succes van Everything Everything en The Sun is also a Star heeft Nicola Yoon een nieuw boek: Dansen voor beginners (vertaald door Sabine Mutsaers). Sinds de scheiding van haar ouders gelooft Evie niet meer in de liefde. Maar dan gebeurt er iets vreemds: iedere keer als Evie geliefden elkaar ziet kussen, ziet ze het volledige verloop van hun relatie – vanaf de eerste ontmoeting tot het moment dat ze uit elkaar gaan. Dit bevestigt wat zij over de liefde denkt te weten – dat die nooit voor eeuwig is. Maar wat als ze zelf verliefd wordt?

Dansen

In een boekenruilkastje – wie kent ze niet, we zijn er allemaal dol op – vindt Evie een boek: Dansen voor beginners. In het boek staat een adres van een dansschool. Wanneer ze daar binnen komt, wordt ze meteen meegesleept in de les. Voor ze het weet is ze aan het oefenen met een hele knappe jongen om mee te doen aan een stijldanswedstrijd. Ondanks dat dansen een groot deel van het boek is, zijn er minder dansdetails dan ik had gehoopt.

De danspartner

Evie gelooft niet meer in de liefde. Haar vader en moeder hadden het perfecte huwelijk… tot ze gingen scheiden. Nu heeft haar vader zelfs een nieuwe liefde, en Evie heeft het moeilijk om dit te accepteren. Ze gelooft niet meer in de liefde, maar dan ontmoet ze haar knappe danspartner, X. Om goed samen te kunnen dansen, moeten ze kunnen samenwerken. Daarom gaan ze samen wat doen, om elkaar beter te leren kennen. Maar van het een komt het ander… Maar Evie wil haar hart niet openstellen. Toch weet Yoon de beginnende verliefdheid prachtig en gevoelig te schetsen.

Visioenen

Maar alle beginnende romances hebben ook een eind. In haar visioenen ziet Evie hoe de romances zijn begonnen, en hoe ze eindigen. Dit bevestigt haar vermoedens: er bestaan geen happy endings. Echte liefde bestaat niet, de ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’ bestaat niet. Maar ze mist het belangrijkste deel: de romance zelf! Het gaat namelijk helemaal niet om het einde, het gaat om de reis. Het gaat niet om mr. Right, maar om mr. Right Now: om nú gelukkig zijn.

Gevoelens

Maar leert Evie dat ook? Ze krijgt gevoelens voor X. Leert ze zichzelf openstellen, ook als dat betekent als het fout kan aflopen? Dansen voor beginners begint heel hoopvol, maar je voelt aankomen dat een gebroken hart niet onvermijdelijk is… of toch wel?

Yoon weet met Dansen voor beginners weer een roman neer te zetten die je raakt. Evie’s persoonlijke ontwikkeling is een belangrijke rode draad, maar Dansen voor beginners leert je ook dat je soms in het diepe moet springen en een risico moet nemen voordat je echt gelukkig kan worden. Maar is dat geluk wel voor eeuwig?

Uitgeverij: Em. Querido
Vertaler: Sabine Mutsaers