De beminde (Betrothed #1) – Kiera Cass

Iris1751 views
De beminde - Kiera Cass - recensie Readalicious

Welkom in het nieuwste koninkrijk van Kiera Cass, de wereld van De Beminde. Na het grote succes van haar Selection-serie, en Siren (lees de recensie van Siren hier) heeft Cass nu een nieuw boek over de romantische wereld aan het hof. Hollis Brite is opgegroeid op het kasteel Keresken, en de knappe koning verklaart haar de liefde. Maar dan ontmoet ze een knappe vreemdeling…

Verwachtingen

In De beminde duiken we weer in de romantische kastelenwereld van Kiera Cass. Er zijn veel overeenkomsten met haar succesvolle Selection-serie: het verhaal speelt zich af aan het hof, er is een knappe royal, maar ook een andere man die het hart van de hoofdpersoon op hol brengt. Toch weet Cass een andere weg in te slaan met De beminde, waardoor het geen slap aftreksel wordt.
In De beminde doet Hollis Brite enorm haar best om te voldoen aan de verwachtingen van koning Jameson, van haar ouders én van alle andere mensen aan het hof. De druk is voelbaar, en wellicht ook herkenbaar voor iedereen die aan de huidige verwachtingen van de maatschappij probeert te voldoen. Ondanks dat het leven aan het hof niet per se te vergelijken is met de huidige tijd, weet Cass wel verschillende thema’s en gevoelens van Hollis aan te stippen die wel herkenbaar zijn, waardoor je steeds meer met haar gaat meeleven, en je met haar kan identificeren.

Maar dan komt er een knappe vreemdeling naar het paleis. Silas is een vluchteling uit een ander koninkrijk, en met zijn ogen kijkt hij recht door Hollis heen. Hierin is Kiera Cass heel sterk: het beschrijven van de gevoelens van haar hoofdpersoon, waardoor je zelf een beetje mee verliefd wordt. Ben je #TeamJameson of #TeamSilas?

Plottwist

Maar dan weet Cass ons op het verkeerde been te zetten door een reeks aan plottwists in De beminde. De plottwists volgden zich in een te hoog tempo op: waar eerst veel ruimte was voor detail en een hoofdstuk prima een paar uur kon beslaan, worden er nu grote sprongen in de tijd gemaakt. Jammer, want ik denk dat deze periode erg vormend was voor Hollis en ik had graag over deze karakterontwikkeling gelezen. Door al deze grote veranderingen ben ik wel erg benieuwd naar het vervolg van De beminde, ik wil graag weten hoe dit afloopt!

De beminde is een heerlijk romantisch verhaal dat je meeneemt naar het hof. Ik wil zelf ook rondlopen in baljurken en dineren met de koning! Maar het allerliefste wil je verliefd worden zoals Hollis dit doet. Door de enorme plottwists aan het einde van het boek kun je alleen maar uitkijken naar het volgende deel, want hoe kan dit aflopen?

Uitgeverij: Van Goor
Vertaler: Hanneke van Soest