Boek vs FilmFantasyRecensiesYoung Adult

De eerste vonk (Fate – The Winx Saga #2) – Sarah Rees Brennan

Iris581 views
Fate The Winx Saga - De eerste vonk - Sarah Ree Brennan - Readalicious

Mis jij de feeën en specialisten op Alfea al? Helaas is het derde seizoen van Fate: The Winx Saga gecanceld, maar gelukkig kun je in wél De eerste vonk lezen. In deze prequel door Sarah Rees Brennan leer je de karakters kennen tijdens de oriëntatiedag op Alfea.

De groep

Stella, Sky, Riven, Aisha, Musa en Terra zijn al op Alfea – maar Bloom leer je pas later kennen. Dit vond ik eigenlijk wel prima – in de Netflix serie irriteer ik me regelmatig aan Bloom’s ‘chosen one’-attitude. In deze prequel zie je hoe de andere leerlingen elkaar leren kennen: Stella en Sky zijn een koppel, en behoren nog tot een andere vriendengroep. Sky en Riven zijn kamergenoten, maar zijn nog helemaal niet zo close. En Aisha, Musa en Terra komen naar de oriëntatiedag: zij zullen volgend jaar naar Alfea komen. Het is leuk om de achtergronden van de karakters te leren kennen, omdat dit in de Netflix-serie maar zijdelings aan bod komt. Hierdoor leer je de karakters uit de groep véél beter kennen.

Vooral Terra vond ik veel leuker dan verwacht in De eerste vonk. Ze staat echt haar mannetje: ondanks dat ze wat onzeker overkomt, laat ze niet met zich sollen. Hoe ze haar krachten gebruikt om bijvoorbeeld een iets handtastelijke specialist op afstand te houden, vond ik erg leuk.

Daarnaast leer je Beatrix al kennen – en blijkt ze dan al een dubbele agenda te hebben, én er wordt al ingespeeld op de echte vader van Sky. Hierdoor kan De eerste vonk wellicht wat spoilers geven als je de serie nog niet hebt gezien – al lijkt me dat onvermijdelijk.

Verhaallijnen

De eerste vonk heeft héél veel verschillende verhaallijnen. Hierdoor leer je de karakters allemaal goed kennen, maar het kan ook verwarrend werken. De verhaallijnen worden wel aangekondigd, maar bijvoorbeeld Sky én Riven krijgen de kopjes ‘Specialist’. Ik had dit misschien nog iets specifieker willen zien – hoezo krijgen ze geen aparte koppen? De andere karakters krijgen een kopje die verwijst naar hun krachten, zoals ‘Licht’ (Stella) of ‘Water’ (Aisha). Maar ook Dowling’s zoektocht naar magie in de mensenwereld komt voorbij, en daar zien we Bloom al voor het eerst. Omdat ze zo’n grote rol speelt in de Netflixserie, vind ik het verfrissend en leuk dat De eerste vonk juist niet de focus heeft op haar karakter.

Je favoriete Winx-karakters nóg beter leren kennen? Dan is De eerste vonk precies wat je nodig hebt. Na het tegenvallende nieuws dat het volgende seizoen gecanceld is, is deze prequel een hele fijne manier om meer te lezen over Alfea en haar leerlingen. Door de verschillende verhaallijnen leer je de achtergronden beter kennen, en meer Winx is toch alleen maar beter?

Uitgeverij: Horizon
Vertaler: Sandra C. Hessels