Historische romansKinderboekenRecensies

De eik was hier – Bibi Dumon Tak & Marije Tolman

Iris785 views

De eik was hier vertelt het verhaal van een oude boom: een die alles al heeft gezien. Van wereldoorlogen tot de koningin: vanaf zijn statige plek heeft de eik zicht van alles voorbij zien komen. Maar nu staat hij midden in de berm tussen twee weghelften snelweg en ziet hij voornamelijk auto’s. De eik vertelt tegen de gaai over zijn leven.

Heden en verleden

Ondanks dat de eik door zijn leeftijd ook veel wijsheid heeft meegekregen, is niet alles in het heden hem bekend. Zo is hij bijvoorbeeld niet bekend met het concept mobiele telefoons, en begrijpt hij niet waarom mensen zo in “die apparaatjes” foeteren. Ook weet hij de vinger op de zere plek te leggen wat betreft files: waarom staan we eigenlijk allemaal zo massaal stil in onze auto, en waarom vinden we dat zo erg? Neem een voorbeeld aan de eik: hij staat al meer dan honderd jaar stil, maar heeft zich daarbij neergelegd: dit is zijn lot. Zo leert De eik was hier je lessen over het leven.

Het wortelkoor

De eik krijgt zijn informatie via www – het ‘wortelwijdeweb’. Zij weten precies wat er wanneer gaande is, en laten dit horen door middel van het ‘wortelkoor’. Dumon Tak vult De eik was hier met niet alleen proza – maar dus ook met liederen. Ik begin er vanzelf wat van te neuriën maar, aangezien dit een boek is voor kinderen vanaf 10 jaar, vraag ik me af of die liederen wel aanslaan of dat dit wortelkoor niet meer in de smaak zou vallen bij een jonger publiek. Maar De eik was hier bespreekt veel thema’s die juist voor jongere kinderen nog niet helemaal grijpbaar zijn en met een (misschien te) volwassen perspectief. Daarnaast vraag ik me ook af of al het taalgebruik, met termen als ‘geschaarde caravan’, voor dit jeugdige publiek te begrijpen zijn.

Perspectief

De boom is de ik-persoon van De eik was hier, hij vertelt zijn verhaal aan de gaai. Dit zorgt voor een bijzonder perspectief: bekijk jij ooit de wereld door de ogen van een boom? De eik vertelt ook over hoe bomen werken, met hun ringen en wortels, en over andere oude bomen, zoals de Methusalem in Amerika. Zo leer je gaandeweg ook wat over bomen en hun belangrijke rol.

Met De eik was hier krijgt een bijzondere boom een stem. Door de ogen van de eik zie je een andere blik op files en op het kappen en behouden van bomen en bossen. Waarom moet een boom wijken voor nog meer asfalt? Zodat we nog meer in de file staan? Dumon Tak weet je ogen te openen met dit boek, maar of het ook aanslaat als kinderboek, betwijfel ik. Dus laat je niet afschrikken door de NUR en lees het ook vooral zelf!

Uitgeverij: Em. Querido