De executie – Daniëlle Bakhuis

Iris2186 views

Je hebt Love Island, je hebt The Bachelor, maar in het jaar 2048, waar het Collectief aan de macht is, heb je De executie. Sinds de doodstraf weer is ingevoerd, worden jongeren hangend in kooien boven een kloof terechtgesteld. Tijdens een live televisieshow krijgen vijf tieners nog één kans om zichzelf te redden. Bij vier van hen zullen de bodems onder hun kooien worden weggeklapt. Welkom bij De executie!

Young adult-cliché… of niet?

Oké, De executie begint met de young adult-cliché van een dystopie in de toekomst, waarin een collectief aan de macht is en alle inwoners zogenaamd gelijk zijn – maar dat eigenlijk niet zijn. Dit is niet heel nieuw. Vervolgens opent De executie middenin de actie: een vrouwelijke heldin, Charlotte, was ongehoorzaam tegen de machthebber en staat daarom terecht… Oké, hoi nieuwe Tris/Katniss?

Dat zou je denken! Maar mix dit met een beetje Love Island, of The Bachelor, of The Voice en dan krijg je iets heel anders: je krijgt een tv-show waarvan je denkt dat dit niet zomaar zal gebeuren. Maar is dat zo? Bekijken we niet graag andermans ellende op televisie – in De executie wordt het zelfs ellendetainment genoemd in plaats van entertainment? Kijken we niet graag wie er huilt om de streken van zijn/haar partner in Temptation Island, of stemmen we ook niet vanuit onze luie stoel wie er de volgende ronde van Love Island mag halen? Eigenlijk is het idee van Bakhuis helemaal niet zo gek, en dat maakt De executie angstaanjagend realistisch.

De deelnemers

De executie wordt verteld vanuit het perspectief van de jongeren die meedoen aan de tv-show. Je leert ze op hun kwetsbaarst kennen, en ondanks dat de karakters maar vrij kort aan het woord zijn, weet Bakhuis snel maar gedetailleerd hun achtergrond te vertellen. Hierdoor leef je volledig met ze mee, tot de grond onder hun voeten verdwijnt – en het perspectief wisselt. De hoofdstukken zijn kort en het verteltempo ligt hoog, waardoor je door De executie heen vliegt. Helaas leer je hierdoor de personages niet goed kennen.

Plottwists

Maar dan… introduceert Bakhuis een goede plottwist. Als lezer kan je alleen maar hópen dat er iets gebeurt, dat deze waanzinnige televisieshow ophoudt. Maar wat je niet verwacht, is dat het verhaal nog bizarder wordt. Maar rondom deze bizarre televisieshow weet Bakhuis je aan het denken te zetten. Ze introduceert een dystopie, maar weet de juiste elementen uit onze eigen wereld te introduceren. Het einde van De executie weet mij dan ook met kippenvel achter te laten.

Bakuis heeft met De executie een YA-thriller geschreven die leest als je guilty pleasure televisieprogramma, maar wel met een serieuze boodschap. De personages komen allemaal kort aan het woord, waardoor je er geen écht goed leert kennen, maar het is hun gezamenlijke bizarre situatie die je aan het lezen houdt. Een aanrader voor fans van Love Island en The Bachelor.