De falling in love montage – Ciara Smyth

Iris948 views

Zou jij wel eens willen dat je (liefdes)leven lijkt op een romcom? Saoirse en Ruby starten een experiment: een zomer vol klassieke dates die niet zouden misstaan in een romcom. Maar houden ze De falling in love montage (geschreven door Ciara Smyth, vertaald door Maria Postema) vol zonder verliefd te worden?

Klassiekers

Voor fans van romcoms zijn de verwijzingen en dates geïnspireerd op romantische comedy’s heel leuk en misschien ok een idee voor je eigen date-leven. Van naar de kermis gaan tot schuifelen, alle clichés komen voorbij. De dates zijn romantisch en deze opzet maakt De falling in love montage een leuke romcom-achtige-roman. Want wie wil nou niet dates zoals in de film? De falling in love montage maakt staat hiermee gegarandeerd voor zwijmelen.

Gewoon liefde

Maar extra leuk vond ik dat De falling in love montage gewoon een romantisch liefdesverhaal is tussen twee meiden, waarbij het deel uitmaken van de LGBTQI+ community niet een van de hoofdzakelijke problemen of thema’s uit het boek is. De personages hebben gewoon hun karakter en hun persoonlijke problemen, zoals in boeken over een heterostel wat verliefd wordt. Dit is ook (deels) waarom Saoirse en Ruby dit aangaan: romcoms over heterostellen en over LGBTQI+ stellen hebbben vaak een andere opzet (en er wordt minder in gekust – aldus de personages uit het boek). En hiermee weet Smyth dus ook een heel goed romantisch boek neer te zetten waarbij het niet gaat om de seksuele voorkeur van de personages, maar gewoon hun karakters en waarom ze verliefd worden.

Personages

Het karakter van Saoirse stond mij het hele boek nogal tegen. Ze komt over als een verwende chagrijnige puber, en doet niet haar best om enige interesse te tonen in de mensen om haar heen. Dit vond ik zeer storend, ondanks dat dit natuurlijk wel de bedoeling was. Om niet verliefd te worden, wil Saoirse niet te veel persoonlijke informatie delen, dus vraagt ze ook niet naar het privéleven van Ruby. Dit niet te persoonlijk maken om niet verliefd te worden, doet me trouwens weer denken aan een andere romcom: Pretty Woman.

Maar ook tegen andere karakters doet ze ronduit naar, en ik werd zelf een beetje chagrijnig van haar attitude.

Al met al heeft Smyth een fijn verhaal neergezet over verliefd worden en het dealen met je gevoelens. De falling in love montage gaat over verliefd worden, en het maakt niet uit op wie je valt of dat je echt niet van plan bent om verliefd te worden. Maar het karakter van Saoirse was voor mij zeker een storende factor, die ervoor zorgde dat ik soms gefrustreerd raakte van De falling in love montage.

Uitgeverij: Querido Glow
Vertaler: Maria Postema