De genezer van Zalindov – Lynette Noni

Iris847 views
Readalicious De Genezer van Zalindov

Limited Edition? Rebellenkoningin? Gevangenis? Dit klinkt als een YA-roman die ik niet wil overslaan. En dat is zeker zo! Deze prachtige editie van De genezer van Zalindov van Boekerij was al een tijdje een aanwinst voor het oog in m’n boekenkast, maar toen ik begon met lezen was ik helemaal verkocht.

De gevangenis Zalindov

Kiva is de genezer van Zalindov, een gevangenis die veel wegheeft van een gevangenenkamp. Zelf stel ik het me voor als een combinatie tussen Alcatraz en Russische werkkampen. Maar de schutbladen van deze uitgave bevatten ook een plattegrond van Zalindov, waardoor je meteen helemaal up-to-date bent hoe het er uit ziet. Noni weet de gevangenis ook zeer gedetailleerd te beschrijven, waardoor je je een goede voorstelling kan maken van Zalindov. Het spel van macht in de gevangenis, de relaties tussen de gevangenen en de bewakers die moeite hebben met wat nou ‘goed’ en ‘slecht’ is: dit zou zo allemaal echt kunnen zijn. De worldbuilding van Noni zit heel goed in elkaar, en er worden al verschillende elementen en twists geïntroduceerd voor de vervolgdelen van De genezer van Zalindov.

In deze gevangenis zit Kiva al tien jaar opgesloten, nadat ze met haar vader werd opgepakt. Als enige genezer van de gevangenis maakt Kiva lange dagen en vecht ze voor haar leven, en dat van haar medegevangenen. De omstandigheden in de gevangenis zijn slecht. Toch probeert Kiva zo goed mogelijk haar patiënten te verzorgen. Immers, zo geeft ze ook aan: iedereen verdient een kans. Dit is tekenend voor het karakter van Kiva, en hierdoor krijg je sympathie voor haar. Ook in haar interactie met andere gevangenen, zoals de jonge Tipp, die ze onder haar hoede heeft, en de nieuwe (en natuurlijk best wel knappe) gevangene Jaren, blijkt dat Kiva een groot hart heeft. Maar in Zalindov is weinig plek voor vriendschappen, en Kiva probeert hen eerst op afstand te houden. Noni beschrijft hoe de banden tussen de karakters steeds sterker worden en hoe vriendschappen ontstaan.

We komen eraan

Al 10 jaar wacht Kiva op haar familie. Via een geheim systeem kunnen ze communiceren met briefjes, maar dit is niet zonder gevaar. Maar dan komt er een nieuwe gevangene: de Rebellenkoningin. En Kiva’s familie stuurt haar 1 bericht: ‘Hou haar in leven. We komen eraan.’ Na al die jaren wachten! Ik zou het na 10 jaar toch al grotendeels hebben opgegeven, veel respect voor Kiva’s optimisme.

De Elementproeven

Maar ‘Hou haar in leven’ is makkelijker gezegd dan gedaan. De Rebellenkoningin is namelijk ziek, en Kiva weet niet aan welke ziekte ze lijdt. Daarnaast moet de Rebellenkoningin meedoen aan de Elementproeven: een toernooi van vier proeven die gebaseerd zijn op de elementen. En dan neemt Kiva een keuze: zij zal meedoen met de proeven in de plaats van de Rebellenkoningin.

De proeven zijn een soort mix van de Hunger Games en Harry Potter’s Triwizard Tournament. Ik had de proeven spectaculairder ingeschat dan ze waren: ik vond ze vrij mild. Er werd regelmatig verwezen naar magie gebaseerd op de elementen, had ik de proeven ook magischer verwacht. Dan komt er (magische) hulp uit een onverwachte hoek, maar het verhaal over de gevangenis vond ik tot nu toe interessanter dan de proeven.

Plottwists en cliffhanger

De wereld van De genezer van Zalindov wordt zorgvuldig opgebouwd, maar Noni weet toch een aantal plottwists er in te gooien. Ze zijn niet enorm verrassend, maar weten het verhaal net wat te twisten waardoor je nieuwsgierig blijft. Vooral de cliffhanger zorgt ervoor dat je in het boek gezogen blijft: hallo waar is het volgende deel? Gelukkig komt in februari al het vervolg De gevangene van Vallenia uit.

Met De genezer van Zalindov heeft uitgeverij Boekerij weer een prachtige limited edition neergezet met speciale schutbladen, een persoonlijke brief van de auteur en een gecodeerd bericht van de uitgeverij. Dit zijn het soort edities waarmee je je boekenkast wil vullen! De wereld opgebouwd in dit eerste deel is zeer sterk en vraagt erom om uitgebouwd te worden. Ik ben benieuwd naar wat Noni in petto heeft!

Uitgeverij: Boekerij
Vertaler: De Vertaalzusjes