De Goldbaum dynastie – Natasha Solomons

Iris1653 views

De Goldbaum dynastie van Natasha Solomons is de meeslepende familiegeschiedenis ban een rijke bankiersfamilie, verspreid over Europa. Maar dan breekt de oorlog uit, en raakt de familie verdeeld. Want met de Goldbaum-mannen aan het front, en de Goldbaum-vrouwen verdeeld over Europa, is het belangrijk om te weten waar je loyaliteit ligt… p.s. Wil je het boek met korting lezen? Lees snel verder!

De familie

Het verhaal is gebaseerd op de familie Rothschild: een bekende bankiersfamilie, van wie de vader zich vanaf de getto omhoog werkt in de bankierswereld. Hij krijgt vijf zonen, wie hij naar de grote steden in Europa stuurt om daar ook banken op te richten. Via huwelijkspolitiek wordt ervoor gezorgd dat het bedrijf in de familie blijft. Dit deel is letterlijk overgenomen in De Goldbaum dynastie.

Greta Goldbaum

Greta droomde er altijd van om haar eigen leven te leiden, maar dan wordt ze uitgehuwelijkt aan haar verre neef Albert in Engeland. Ze heeft bij voorbaat een hekel aan hem, en voelt zich eenzaam aan Engeland. Maar dan krijgt ze een tuin, en fleurt ze helemaal op. Ook haar relatie met Albert bloeit op, en Greta wordt steeds gelukkiger. Solomons heeft veel tijd gestoken in de karakterontwikkeling van Greta: van een vrij verwende en problematische vrouw ontwikkelt ze zich tot een sterke vrouw. Je krijgt steeds meer sympathie voor Greta. Ze start zelfs een eigen ziekenhuis in haar tuin!

De oorlog

Boeken over de Tweede Wereldoorlog kom ik regelmatig tegen, maar over de Eerste Wereldoorlog wat minder. Daarom was ik benieuwd naar De Goldbaum dynastie! Wanneer Greta zich steeds meer thuis begint te voelen in Engeland, breekt de oorlog uit. Niet alleen vertrekt Albert naar het front, maar ook Greta wordt – als Oostenrijkse – met de nek aangekeken. Het wordt duidelijk hoe verdeeld Europa is nu ze geen contact meer kan hebben met haar familie, en haar broer aan de andere kant van het front staat. De Goldbaum familie wordt uit elkaar getrokken door oorlog. Door middel van meerdere vertelperspectieven uit de Goldbaum familie wordt het duidelijk hoe de verschillende landen er voor staan in de oorlog. Maar met zoveel familieleden in de vuurlinie, kan dit verhaal niet goed aflopen. Tegen de einde van het verhaal denk – en hoop – je dat de familie ongeschonden uit de strijd komt, maar door een aantal plottwists weet Solomons me tot het einde te verrassen en ontroeren.

Naast een zeer interessant boek over de historie van de Goldbaum familie, weet De Goldbaum dynastie ook een sterk boek over de oorlog neer te zetten. Met vooral de sterke karakterontwikkeling van Greta gooit Solomon hoge ogen. Maar ook de verhalen van haar broer Otto of neef Henri nemen je mee door Europa. Met de combinatie van de meeslepende familiegeschiedenis en het uitbreken van de oorlog weet De Goldbaum dynastie te boeien tot de laatste pagina.

Actie!

Ben je benieuwd geworden? Dan heb je geluk: vandaag is er een e-bookactie! Met de code goldbaum kun je vandaag het e-book kopen voor €5,99 via Boekenwereld.com!

Uitgeverij: Ambo Anthos