De Jasmijntuin (De Jasmijnserie #2) – Elena Conrad

Iris992 views
De Jasmijntuin - Elena Conrad - Readalicious-min

Ga mee naar Italië, naar de Jasmijnvilla van Giulia. De zomer is weer aangebroken en om het succesvolle eerste jaar te vieren nodigen Giulia en haar vriend Marco iedereen uit voor een groot feest, mét een spectaculaire verrassing. Maar er is vreselijk nieuws: Marco’s zus is opgenomen in het ziekenhuis – en het is zeer ernstig.

Italië

Net als in het eerste deel De Jasmijnvilla wordt je in De Jasmijntuin meegenomen naar het prachtige Ligurië, Italië. Het beeldende taalgebruik van Elena Conrad zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat je daar zelf aanwezig bent: “De lucht was ochtendfris en geurde naar jasmijn.” Ik voel, ruik en proef de regio door de gedetailleerde schrijfstijl, en waan me helemaal in Italië.

De familie

De Jasmijntuin gaat weer verder waar De Jasmijnvilla is opgehouden, en focust zich op de families van Giulia en Marco. Wel fijn: in het eerste hoofdstuk wordt je heel snel bijgepraat wie nou wie was, waardoor ik heel snel weer in het verhaal zat. Dit keer is het niet Giulia, maar Marco die op zoek moet naar familieleden waarmee ze geen contact meer hebben. Zijn zus Laura is namelijk ernstig ziek en heeft een donor nodig. Dit verhaal is minder mysterieus dan dat van Giulia’s familie, en al snel weten ze contact te leggen. Het belang van familie en het herstellen van familiebanden staat centraal in deze Italiaanse roman. Persoonlijk vond ik Marco wel erg pusherig bij zijn zieke zus: ze heeft het al moeilijk! En zijn nichtje, de dochter van Laura, heeft het heel moeilijk met de ziekte van haar moeder. Kunnen Marco en Giulia haar geruststellen? De relaties tussen de karakters is de drijvende kracht achter De Jasmijntuin.

Italiaanse liefde

Marco en Giulia zijn nog steeds erg verliefd, maar lopen tegen wat relationele problemen aan. Wanneer Allessandro de boerderij wil verkopen, neemt Giulia zelf contact op met de makelaar Paolo om dit met hem te bespreken. Maar Marco’s ex-vriendin is vreemdgegaan met Paolo, dus wanneer Marco hier achter komt, zorgt dit voor wantrouwen. Het belang van vertrouwen en eerlijkheid in relaties wordt hiermee aangekaart. Maar de hoofdpersonages groeien volop tijdens het verhaal, waardoor je goed met ze kan meeleven.

Familie, relaties en jasmijnvelden zorgen voor een fijne Italiaanse roman in De Jasmijntuin. Wandel mee met Giulia door de Italiaanse dorpjes en waan je helemaal in het zonnige zuiden met deze feelgood.

Vertaler: Michel Bolwerk