FeelgoodRecensiesRomans

De kluts kwijt – Vannessa Thuyns

Iris561 views
De kluts kwijt Vannessa Thuyns Readalicious

Ik ben dol op romantiek in de keuken! Van Lady & de Vagebond tot de gemiddelde date: hoeveel romantiek start niet in een restaurant? In De kluts kwijt van Vannessa Thuyns vinden Naomi en Jonas elkaar niet meteen een lekker hapje, maar zal hun appetite voor elkaar groeien?

Complot

Naomi’s ouders moeten hun huis uit… tenzij de verhuurder van hun huurhuis, ook wel Naomi’s ex Terrence, z’n restaurant een goede boost krijgt. Dus noodgedwongen doet Naomi mee aan een complot, waarin ze zich voor doet als culinair journalist om een diepgaand artikel te schrijven over de chefkok van Terrence’s restaurant. Wanneer je dat leest, wéét je al hoe het op zo veel manieren fout kan gaan. Ik moet ook meteen denken aan de filmklassieker How to lose a guy in 10 days. Maar Naomi moet wel: anders komen haar ouders op straat te staan. Naomi weet helemaal niets van koken – en ze moet héél snel het vertrouwen van chefkok Jonas proberen te winnen. Als dat maar goed gaat…

Maar dan blijkt Jonas helemaal niet zo’n starre, onaardige man te zijn en Naomi begint voor hem te vallen. De karakters en hun chemie zijn heel sterk uitgewerkt – en ik hou van de grumpy-sunshine trope! Vooral wanneer Naomi en Jonas samen voor een beurs naar Parijs moeten voel je de spanning opbouwen – de stad van de liefde heeft natuurlijk haar uitwerking. Je weet dat er een moment komt dat ze elkaar niet meer kunnen weerstaan, maar wanneer? De spanning in De kluts kwijt wordt heerlijk opgebouwd, en op de achtergrond suddert het artikel van Naomi. Kan ze Jonas verraden zodat haar ouders hun huis kunnen behouden? Ik wilde blijven lezen, maar ook niet: het is zó ongemakkelijk om te lezen over dit complot.

Taalgebruik

Voor het artikel gaan Jonas en Naomi tijd met elkaar doorbrengen, zodat ze een idee krijgt hoe Jonas werkt in de keuken. En wanneer hij voor Naomi kookt.. oh la la! De beschrijving van de spaghetti – het water loopt me in de mond! Thuyns schrijft heel beeldend, of het nou gaat om de gerechten of wandelingen in Parijs. De kluts kwijt leest als een film en door het makkelijke taalgebruik vlíeg je door de pagina’s heen.

Familie

Een belangrijk thema in de roman is familie. Naomi’s vader heeft alzheimer en Thuyns weet deze ziekte heel scherp te beschrijven. De vader van Naomi is namelijk regelmatig de kluts kwijt (jazeker – ook hier is de titel heel passend). Van de kleine dingen vergeten tot de veranderingen in karakter die deze ziekte tot gevolg kan hebben – het wordt duidelijk wat deze ziekte met een persoon kan doen. Maar ook de invloed op familieleden wordt duidelijk. Naomi staat altijd voor haar familie klaar: ze hoeven maar te bellen en ze zit in de auto.

Dit is ook regelmatig het geval – haar vader belt haar vaak voor hulp met zijn puzzels, haar moeder belt voor haar hulp, maar ook Naomi’s zus heeft regelmatig haar hulp nodig. De onderlinge relaties in de familie worden heel treffend beschreven. Maar op deze manier loopt ze zichzelf voorbij en vergeet Naomi haar eigen wensen en dromen. Hiermee geeft De kluts kwijt ook nog een belangrijke boodschap mee aan haar lezers.

De kluts kwijt is een feelgood met luchtige en zware onderwerpen die zo gecombineerd worden dat het boek niet te zwaar wordt. Het is juist enorm levensecht: de treffende karakters, familiebanden en de ontluikende liefde zorgen voor een fijne combinatie, waardoor je het boek niet kan wegleggen.

Wil je meer romantiek in de keuken? Lees dan ook De kleine patisserie in Parijs of Kiss my cupcake.

Uitgeverij: VBKLab
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek. De recensie maakt deel uit van de blogtour, bekijk ook de onderstaande bookstagrammers voor meer meningen over De kluts kwijt.