De kunst van het waarnemen – Rob Walker

Iris1443 views

Nu we (bijna) allemaal zoveel mogelijk thuis zitten, hebben we meer tijd om onze omgeving goed te bekijken. Waar je normaal in de file naar je werk rijdt, heb je nu tijd om een rondje door de buurt te wandelen. En je merkt dat je meer ziet, je neemt de wereld om ons heen beter waar. Lees De kunst van het waarnemen van Rob Walker, waarin je in 131 simpele oefeningen leert om met een nieuwe blik naar de wereld te kijken.

Opbouw

De inleiding van De kunst van het waarnemen spreekt niet echt tot de verbeelding: Walker geeft aan dat we het collectief ‘druk’ hebben, last hebben van FOMO en dat we bij het lezen van dit boek ook vooral afgeleid moeten zijn, zodat we de wereld om ons heen kunnen waarnemen. Het begint pas interessant te worden wanneer we bij de oefeningen komen, die onderverdeeld zijn in een moeilijkheidsgraad. Sommige oefeningen worden aangevuld met een persoonlijk verhaal, anderen weer met informatie of verhalen, zoals die over de meubelontwerper en verzamelaar George Nelson, die zoekbeelden naspeurde en vastlegde.

Oefeningen

De oefeningen van Walker zijn soms inkoppertjes: van ’tel de getallen die je tegenkomt’ tot ‘kijk uit een raam’. Het klinkt een beetje suf, want wie kijkt er nou níet uit een raam? En wat heb je er nou aan om op straat naar getallen te zoeken, ga je dan aandachtiger om je heen kijken of verleg je gewoon je focus? En als je alleen getallen telt, ben je dan nog wel alert op andere dingen? Anderen zijn minder straightforward, zoals ‘geniet eens van een kater’ of ‘interview een voorwerp’.

De kunst van het waarnemen lijkt geen boek om in één keer alle tips te lezen. De kost is te taai, en nodigt niet uit tot verder lezen. De verhalen die Walker noteert bij de oefeningen missen net wat humor of urgentie, waardoor je je schouders ophaalt en afdwaalt. Misschien dat je daardoor wel beter je eigen omgeving gaat waarnemen, maar of dat nou de bedoeling is?

De kunst van het waarnemen sprak mij niet genoeg aan. De manier van vertellen was helaas niet heel spannend en mist de urgentie om door te lezen. De oefeningen zijn leuk bedacht, en wellicht dat je ook beter om je heen gaat kijken wanneer je deze in het openbaar doet. Ik denk alleen dat de materie – bijvoorbeeld de tips van Walker om beter waar te nemen in een museum – beter uit de verf komt wanneer je ze op een locatie meteen probeert, of in de vorm van een lezing waarbij de voorbeelden ook visueel getoond worden.

Uitgeverij: Lev.
Vertaler: ?