FeelgoodRecensiesRomans

De partycrasher – Sophie Kinsella

Iris993 views
de partycrasher - sophie kinsella - readalicious

Kinsella weet met De partycrasher een feest neer te zetten waar je moet wil zijn. Nog leuker dan het alom bekende en begeerde boekenbal! Nadat haar ouders uit elkaar zijn gegaan is Effie vervreemd geraakt van haar vader en zijn jongere vriendin Krista. En dan wordt ook het huis waarin ze is opgegroeid verkocht. Er komt een afscheidsfeest, maar Effie is niet van plan om naar het feest te komen. Tenminste… niet op de reguliere manier.

Het feest

Effie en de vriendin van haar vader hebben een vete, dus Effie wordt niet uitgenodigd voor het afscheidsfeest. Als er dan toch een passief-agressieve uitnodiging komt, wíl Effie niet eens meer komen. Er is alleen één probleem: er ligt nog iets in het huis wat ze per se wil hebben. Dus besluit Effie om in te breken tijdens het feest. Maar het blijkt niet zomaar een klein feestje te zijn: er is een uitsmijter, een dj en er wordt zelfs kreeft geserveerd. Krista heeft álles uit de kast getrokken. Effie’s observaties van het feest zorgen erbij dat je erbij wil zijn. Van de hapjes genieten, champagne drinken, misschien stiekem flirten…

Maar stiekem op het feest zijn is nog veel leuker! Want in de garderobe hoor je de beste geheimen, onder de tafel geniet je het meeste van het familiediner, en het toetje eet je het lekkerst in de kelder – met een oude vlam wellicht?

Familiebanden

Effie leeft de droom – zou je niet een keer op een familiefeest aanwezig willen zijn om te weten hoe iedereen over je denkt, maar zonder de saaie gesprekken zelf te moeten voeren? Maar wil je eigenlijk wel horen hoe je familie over je denkt? Effie hoort ook dingen die niet voor haar oren bestemd zijn. Ieder huisje heeft z’n kruisje, en Kinsella weet de familiebanden heel treffend neer te zetten – ik kreeg er wat Save the Date (van Morgan Matson)-vibes van. Het gekibbel maar ook de familieliefde – de interactie tussen Effie en haar broer Gus en zus Bean is herkenbaar voor iedereen die broers of zussen heeft.

Effie

De partycrasher weet niet alleen de jeugd van Effie, maar ook de huidige situatie zó goed te schetsen. Ik kreeg het gevoel alsof ik erbij was, alsof ik erbij hoorde. Effie’s karakter krijgt diepgang door de flashbacks, de angsten en de zeer geloofwaardige reacties van haar. Ze is niet zomaar een figuur in het verhaal, Effie is een karakter van vlees en bloed. Hierdoor leef je enorm mee met Effie en haar familie en krijgt het verhaal een laagje verdieping.

Humor & liefde

Maar dit zou geen Kinsella-roman zijn als je niet een beetje verliefd wordt, én je heel hard moet lachen. De situaties op het feest zijn komisch en zorgen er regelmatig voor dat ik hardop zit te lachen. Maar je wordt ook ontroerd. Effie komt namelijk haar jeugdliefde Joe tegen op het feest, en Effie heeft hun break-up nooit verwerkt. Maar is Joe wel over Effie heen, of voelt hij ook nog iets voor haar?

Een vleugje nostalgie, een feest waar je bij had willen zijn, een net-functionerende familie en de jeugdliefde zijn de perfecte ingrediënten voor De partycrasher. Ik heb zo genoten van De partycrasher en kan niet wachten op de volgende Kinsella!

Uitgeverij: The House of Books
Vertaler: Mariëtte van Gelder