De stilte van de witte stad – Eva García Sáenz de Urturi

Samantha1 comment1597 views
De stilte van de witte stad

Twee jaar geleden raakte ik in de ban van De schaduw van de wind van de Spaanse auteur Carlos Ruiz Zafón. Hoewel het een roman is, las het bijna als een thriller. Dus toen ik De stilte van de witte stad voorbij zag komen op de lijst met verwachte boeken, was ik direct nieuwsgierig: een Spaanse thriller die te vergelijken is met Zafóns stijl? Yes, please!

In het boek volgen we profiler Unai – bijnaam Kraken – die samen met zijn partner Estíbaliz op jacht gaat naar een seriemoordenaar. Ze staan voor een raadsel, want de twee symbolische moorden lijken een ‘vervolg’ te zijn op een reeks moorden van een jaar of twintig geleden, waarvoor een beroemde archeoloog door zijn tweelingbroer werd gearresteerd.

‘Ugh, een tweeling?’ hoor ik je al denken, maar in deze thriller ergerde ik me er eigenlijk niet aan. García Sáenz de Urturi houdt de invalshoek fris, wat knap is, want er zijn ontzettend veel thrillers waarin een tweeling centraal staat.

Archeologie in Baskenland

Een krachtig punt aan deze thriller is dat de omgeving enorm goed is gebruikt in de scènes. Het is net alsof je aan de zijde van Unai rondloopt in Vitoria, zonder dat het hinderlijk wordt. En die Baskische hapjes ruik je bijna… Ik kreeg er in ieder geval regelmatig trek van. Ik vond ook de personages heerlijk. Ze krijgen bijna allemaal een sterke achtergrond mee, waardoor je steeds meer van ze gaat houden. Mijn favoriet? De opa van Unai! Wat een schatje.

Overigens ben ik ook te spreken over de schrijfstijl. De dialogen zijn natuurlijk en hoewel er veel geschiedenis wordt beschreven, zijn de hoofdstukken nooit saai. Ondanks de dikte van het boek vlieg je er echt doorheen! Een puntje van kritiek: de soms ietwat oubollige vertalingen. Ik verbaasde me regelmatig over de woordkeuze in vooral dialogen: Een vermaledijde hashtag? Een navrante situatie? Druk gesticulerend? Ik heb nog nooit mensen zo horen praten, vooral als ze over social media aan het praten zijn.

Al met al een thriller die naar meer smaakt. Ik ben ontzettend benieuwd naar het vervolg!