FeelgoodRecensies

De tijd van mijn leven – Rosie Mullender

Iris352 views
De tijd van mijn leven - Rosie Mullender - Readalicious

Wat als je in een time loop komt? Jess heeft een vreselijke vrijdag de 13e gehad: ze wordt gedumpt, ontslagen en haar huis uit gezet. Gelukkig wordt het altijd wel weer morgen, toch? Maar als Jess de volgende ochtend wakker wordt, is het weer vrijdag de 13e. En opnieuw. En opnieuw. En opnieuw…

Time loop

Er zijn een aantal tropes in romans waar ik van hou, maar de time loop is daar niet een van. De meest bekende film met een time loop is Groundhog Day, maar ook in De tijd van mijn leven passeren meerdere films met deze trope de revue. Maar in alle eerlijkheid – de time loop is niet helemaal aan mij besteed. In De tijd van mijn leven komt Jess in een timeloop terecht na een gruwelijke vrijdag de 13e. Deze vreselijke dag blijft zich maar afspelen, het héle boek lang.

De eerste paar keren is Jess in de war, totdat ze zich realiseert dat ze de dag ook kan gebruiken om te proberen de vreselijke gebeurtenissen van de dag te voorkomen.

Problemen

Het karakter van Jess is vrij en ze neemt weinig verantwoordelijkheid voor haar daden. Ze is meer van go with the flow en gaat haar problemen uit de weg. Maar tijdens de vreselijke vrijdag de 13e moet ze haar problemen wel onder ogen zien. Door een verkeerd verzonden e-mail verliest Jess haar baan, hoe kan ze dit oplossen? Ook is Jess met twee mannen tegelijk aan het daten, maar dan komt één van de twee daar achter en dumpt haar. Hoe zorgt ze ervoor dat dit niet gebeurd? En door een huurachterstand wordt ze uit haar appartement gezet. Hoe kan ze dit voorkomen?

Karakterontwikkeling

Maar gaandeweg leert Jess dat ze haar problemen niet kan ontwijken, maar moet oplossen. Waar het leven van Jess op het eerste oog best prima lijkt, blijkt het niet allemaal rozengeur en maneschijn te zijn. De time loop is een wake-up call voor Jess, die gaandeweg leert dat ze eigenlijk vrij egoïstisch leefde. Ze leefde zo in het moment en had ook echt de ’tijd van haar leven’, maar nu kan Jess alles rechtzetten.

Mullender weet de ontwikkeling van Jess’ karakter zeer goed neer te zetten. Door middel van flashbacks uit het verleden worden een aantal sleutelmomenten uit Jess’ leven uitgelicht, waarmee het boek meer diepgang krijgt. Het start voor Jess als een simpele time loop waarin ze begint met de tijd door te komen door bijvoorbeeld nieuwe hobby’s te leren, maar gaandeweg komt Jess zichzelf tegen en leert ze veel over haar eigen karakter. Hierdoor begin ik haar karakter ook steeds meer te waarderen en zo wordt het boek ook steeds leuker om te lezen.

De tijd van je leven is een fijn boek waarin de karakterontwikkeling van Jess centraal staat. Maar ook vriendschap en verantwoordelijkheid nemen voor je daden zijn belangrijke thema’s, waardoor je als lezer ook een goede les meekrijgt tijdens het lezen. Ik moest er even inkomen, maar toen ik Jess leerde kennen kon ik het boek echt niet meer wegleggen! De vele humoristische wendingen zorgden er voor dat het boek leuk bleef ondanks mijn aversie tegen de time loop 😉.

Uitgeverij: De Fontein
Vertaler: Anne-Marieke Buijs
Dit ebook heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.