KinderboekenRecensies

De trollen van Leif – Pieter Koolwijk & Linde Faas

Iris497 views
De trollen van Leif - Pieter Koolwijk en Linde Faas - Readalicious

Afgelopen voorjaar was ik op vakantie in Noorwegen, waar je in iedere winkel kinderboeken over trollen kon kopen. Het aanbod in het Nederlands was schaars (maar wel aanwezig!), maar de boeken waren niet helemaal mijn stijl. Maar toen zag ik dat Lemniscaat De trollen van Leif, geschreven door Pieter Koolwijk en met illustraties van Linde Faas, ging uitgeven, en dat leek er meer op! Is dit hét boek over Vikingen en trollen wat je zou moeten kopen?

Vikingen

Leif is een viking, net als zijn zusje Ravna, zijn ouders en alle andere mensen in het dorp. Vikingen zijn groot, sterk en stoer. ‘Was je een huilbaby? Dan werd je een halfuurtje in de vrieskou gelegd en leerde je dat wel af.’ – aldus Koolwijk. De stoere vikingen worden op een humoristische manier beschreven. Vikingen spreken tot de verbeelding, er zijn niet voor niets zoveel verhalen, boeken, tv-series en films over dit stoere volk. Hiermee weet De trollen van Leif meteen tot de verbeelding te spreken!

Leif de…

Maar Leif is niet zo stoer. Het verhaal wordt verteld vanuit de ogen van zijn zusje Ravna. Ze vindt Leif maar vervelend. In ieder hoofdstuk laat ze zien waarom Leif geen stoere viking is, en ze eindigt deze verhalen met Leif een bijnaam geven, zoals ‘Leif de Ongemakkelijke’ en ‘Leif de Sukkel’. Maar Leif blijft in zichzelf geloven, en hiermee geeft Koolwijk een goede boodschap mee aan de kinderen die dit lezen.

Leif blijft maar volhouden dat de trollen komen helpen. Maar niemand heeft de trollen ooit gezien. Ravna vindt het maar vervelend: waarom stopt Leif niet met praten over trollen? En als lezer ga je je afvragen: waar zijn de trollen dan? Zo speurde ik ook de illustraties af, op zoek naar de trollen van Leif.

Noorse landschappen

De illustraties in De trollen van Leif doen me enorm denken aan de Noorse landschappen. Linde Faas heeft prachtige spreads gemaakt van het Noorderlicht, Runen en Vikingschepen, maar er zijn ook kleinere afbeeldingen te vinden waarin bijvoorbeeld Leif en zijn familieleden worden afgebeeld. De hoeveelheid beeld en tekst is goed in balans, en zorgen voor een vlot en sprookjesachtig boek.

De trollen van Leif is een vlot en sprookjesachtig boek over in jezelf geloven in een met veel humor beschreven Vikingdorp. Een prachtig boek vol fantasie voor de wat oudere beginnende lezers, maar natuurlijk stiekem ook voor hun (groot)ouders en andere voorlezers.

Uitgeverij: Lemniscaat