De uitdager (Contender 2) – Taran Matharu

Iris1122 views
De uitdager - Taran Matharu

In de eerste ronde van het dodelijke spel dat de opperheren spelen, moeten Cade en de andere mededingers opnieuw het oerwoud in. In De uitdager moeten ze een nieuw gevecht aan gaan, waarvoor ze eerst de benodigde uitrusting moeten gaan halen in de gevaarlijke jungle. Zullen alle vrienden de tocht naar de jungle overleven? En wat is de rol van de zoon van Cleopatra en Julias Caesar?

Contender-serie

Eerder schreef ik al een recensie over het eerste deel uit deze serie, De uitverkorene (lees hier). Toen was ik kritisch over de hoeveelheid informatie, wat soms chaotisch overkwam. Maar de sterke worldbuilding komt in het tweede deel De uitdager wel helemaal uit de verf. We gaan verder in de tijd, en ook hier heeft Matharu oog voor de historische details. Cade en zijn vrienden worden gevangen genomen en gaan naar het oude Rome, waar ze de zoon van Cleopatra en Julias Caesar ontmoeten. De achtergronden van historische personages worden goed geschetst, waardoor het boek ook informatief overkomt.

Actie

Maar dan moeten ze de arena in, om weer te vechten. De uitdager bevat meer actie dan het eerste deel van de Contender. De vrienden moeten gaan vechten in de arena, maar dit loopt anders dan verwacht. Matharu neemt veel onverwachte beslissingen in zijn verhaal, waardoor de vrienden van de ene in de andere spannende situatie vallen. In het nieuwe Rome moeten de vrienden vechten met andere gladiatoren én monsters. Dit zorgt voor spannende momenten, want niet iedereen komt ongeschonden uit de strijd…

Meer diepgang

De uitdager heeft wat meer diepgang dan het eerste deel. De relaties tussen de personen worden uitgediept, en er ontstaat zelfs een voorzichtige romance. De mix tussen de personages is leuk, maar Matharu zou de verschillen tussen de landen en tijdperken meer kunnen uitdiepen om het nog verrassender te maken.

Wanneer het laatste gevecht begint, zijn er nog zó weinig pagina’s over dat je weet dat je meer wil. De uitdager maakt me nieuwsgierig naar het volgende deel. Matharu heeft in dit tweede deel een veel betere spanningsboog neergezet en de worldbuilding uit het eerste deel heeft nu z’n uitwerking.

Uitgeverij: Van Goor
Vertaler: Henny van Gulik, Marce Noordenbos