De uitverkorene (Contender 1) – Taran Matharu

Iris1209 views

Hoe zou jij het vinden als je plotseling naar een andere tijd wordt geteleporteerd? Cade wordt in De uitverkorene van het ene op het andere moment vanuit zijn eigen tijd en leven naar een andere wereld getransporteerd. Al snel blijkt dat het rijk waarin hij is beland, wordt bewoond door wezens uit het verleden: prehistorische dieren, monsterlijke beesten en – wat eigenlijk nog vreemder is – mensen uit verschillende tijdperken. En dan begint de klok af te tellen…

Geschiedenis

Voor de echte geschiedenisfans is dit een heel interessant boek vol met feitjes. Van de dinosauriërs tot de Romeinen, er komen verschillende tijdperken aan bod in De uitverkorene. Deze diversiteit is ook een valkuil, wellicht was het sterker geweest als Matharu zich wat specifieker op een tijdperk had gericht. Cade en zijn klasgenoten komen in een nog onbekende tijd terecht, en moeten uitzoeken wat er aan de hand is terwijl de tijd tikt. Niet alleen de geschiedenis van de mens komen ze tegen, maar ook de geschiedenis van Cade en zijn klasgenoten wordt uiteengezet, waardoor hun verhalen meer diepgang krijgen. Wel geldt hier hetzelfde als voor de vele tijdperken: overdaad schaadt. Er zijn heel veel ondersteunende karakters, waardoor het soms chaotisch is en moeilijk om iedereen uit elkaar te houden. Ook hier had Matharu mogen luisteren naar het credo less is more.

Worldbuilding

Matharu is heel sterk in zijn worldbuiling: alle details in De uitverkorene zijn goed uitgewerkt en de wereld wordt beetje bij beetje uitgebreid. Wel haalt dit regelmatig de snelheid uit zijn verhaal, omdat er weer wat geschiedenisfeitjes worden gedeeld, of omdat de omgeving uitgebreid wordt beschreven. De spanningsboog is hierdoor niet erg sterk, en het wordt heel duidelijk dat De uitverkorene het eerste deel is van een serie. Wel had Matharu de actie beter kunnen doseren.

Al met al is De uitverkorene een goed eerste deel waarbij een sterke wereld wordt opgebouwd, maar het mist de echte spanning. Het tempo wordt pas tegen het einde opgevoerd en dan begint de echte actie. De personages komen niet goed uit de verf, en de vele tijdperken en personages zorgen voor een soort wildgroei. Hopelijk komt Matharu in het tweede deel van de Contender serie met wat meer actie en wat minder feitjes, want het einde van De uitverkorene maakte me wel nieuwsgierig naar het vervolg.