De vuurtoren – Fran Dorricott

Iris564 views
De vuurtoren Fran Dorricott

Zes vrienden gaan voor een lang weekend naar een Schots eiland, waar ze in een bijzondere Airbnb verblijven: een vuurtoren. Maar al snel slaat de sfeer om en wanneer een van de vrienden verdwijnt, blijkt er meer aan de hand te zijn op het eiland… Durf jij na het lezen van De vuurtoren nog een Airbnb vuurtoren te boeken?

Mistig eiland

De griezelige sfeer wordt meteen neergezet wanneer de vrienden aankomen op het mistige eiland. Er is geen bereik, en er komt 1x per dag een boot – behalve op zondag. Er zijn verder geen bewoners op het eiland, tenminste… dat denken ze.

Wanneer James op de eerste avond verdwijnt, slaat de sfeer om. Maar de dag erna is James weer terug, maar hij weigert te vertellen wat hem is overkomen. De geheimzinnige sfeer wordt versterkt door de spooky achtergrond van het eiland en de vuurtoren. Het blijkt namelijk dat er in het verleden wel eens verdwijningen hebben plaatsgevonden. En waarom lijken spullen toch te verdwijnen? En zien de vrienden schimmen of hebben ze te veel spookverhalen gelezen? De sluimerende spanning bouwt zich goed op en lijkt lang op een hoogtepunt te blijven – ik was De vuurtoren met ingehouden adem.

Vriendschap

De vriendschappen wordt behoorlijk op de proef gesteld – ondanks dat de groep elkaar al lang kent. Lucas heeft zijn nieuwe vriendin Genevieve meegenomen, maar zijn ex Kiera heeft daar moeite mee. Moira en Jess zijn voor het eerst weg van huis sinds ze ouders zijn geworden en worstelen daar mee. En James gedraagt zich afzijdig: wat is er met hem aan de hand? Omdat de personages niet meteen volledig geïntroduceerd zijn wanneer James vermist raakt, heb ik op dat moment nog moeite met ze uit elkaar houden. De hoofdstukken worden verteld vanuit vier van de zes hoofdpersonen – waardoor ik me meteen afvraag wat James en Lucas verbergen. Maar ik ben niet de enige: de personages verdenken elkaar van allerlei zaken en er wordt veel gekissebist tijdens het weekend.

De sluimerende spanning wordt perfect opgebouwd in De vuurtoren. Ik kon het boek écht niet meer wegleggen: wat is er nou aan de hand op het eiland? Is het eiland toch niet zo onbewoond, of zit er een kern van waarheid in de spookverhalen? Ik weet één ding heel zeker: ik ga voorlopig niet naar zo’n afgelegen eiland 😉

Wel zelf in een vuurtoren slapen?

Wil je na het lezen van De vuurtoren ook op zo’n spannende locatie overnachten? Ik zocht even op Airbnb en kwam een aantal super toffe locaties tegen. Al hoop ik voor jullie wel dat je weekend íets minder spannend is dan in De vuurtoren!

* Ik heb op geen enkele manier iets te maken met deze locaties of Airbnb en Readalicious kan dus niet aansprakelijk worden gesteld voor zaken als je besluit een van deze locaties te boeken. De locaties hebben ook niets te maken met het boek en dienen alleen ter inspiratie wanneer je ook een keer in een vuurtoren wil overnachten.

Uitgeverij: HarperCollins
Vertaler: Erica Disco