FeelgoodRecensiesRomans

Drie dates – Beth O’Leary

Iris726 views
Drie dates - Beth OLeary -Readalicious

Drie valentijnsdates. En op alle drie de dates komt de man niet opdagen. Joseph Carter had een ontbijtdate gepland met Siobhan, zou gaan lunchen met Miranda, en had beloofd mee te gaan naar een verlovingsfeest aan Jane. Waarom komt hij niet opdagen? Drie dates is een wat onconventionele feelgood – waar je normaal wel weet dat je favoriete koppel samen gaat eindigen, is het hier een groot vraagteken.

Joseph Carter

Siobhan, Miranda en Jane hebben niets met elkaar te maken. Ze hebben andere vrienden, wonen op andere plekken, hebben andere banen. Het enige wat ze met elkaar te maken hebben, is dat ze regelmatig afspreken met Joseph Carter. Voor Siobhan is dit voornamelijk een friends with benefits-relatie, al begint ze toch wel meer te voelen voor hem. Miranda ziet Joseph als haar vriendje – al heeft ze soms het gevoel dat hij iets achterhoudt. En Jane is goede vrienden met Joseph – al hoopt ze stiekem dat de vriendschap het begin is van meer.

De drie verhaallijnen in Drie dates wisselen elkaar af, waardoor je alle drie de karakters goed leert kennen. Joseph leer je kennen door hun verhalen heen – hij komt zelf pas in de epiloog aan het woord. Hierdoor begrijp je niet wat er in hem omgaat: bij alle drie de vrouwen gedraagt Joseph zich uiterst charmant en vertelt hij ze niet over de andere vrouwen in zijn leven. Hierdoor is Joseph een mysterie: wat gaat er in hem om?

Maar Joseph – hij doet zo geheimzinnig en is niet eerlijk naar de vrouwen toe. Ik vond hem juist helemaal geen leuk karakter en zeker geen book boyfriend om jaloers op te zijn.

Drie vrouwen

De drie vrouwen zijn goed levensecht geschetst: alle drie hebben ze hun eigen kleine trekjes, hun onzekerheden en hun manieren. Omdat je ze alle drie goed leert kennen, krijg je sympathie voor hen. Siobhan werkt hard, soms iets te hard. Haar gevoelens van overwerkt zijn, zijn zo echt neergezet dat ik ze zo herken. Gelukkig heeft ze haar vriendinnen, die haar opvangen wanneer het nodig is.

Miranda is juist dól op haar werk als bomenchirurg, en is zo stoer om in de hoge bomen te durven klimmen. Maar dat ze zo stoer is in haar werk, betekent niet dat ze niet onzeker kan zijn. Carter doet namelijk regelmatig wat geheimzinnig, komt te laat of helemaal niet. En zijn excuses zijn altijd een beetje vaag. Is ze wel de enige voor hem?

Jane is vanwege haar vorige werk verhuisd en werkt in een tweedehandswinkel. Daar probeert ze haar leven weer onder controle te krijgen – maar in werkelijkheid houdt ze gewoon alles en iedereen op afstand om ervoor te zorgen dat ze niet gekwetst kan worden. Ik ben dol op Jane’s oudere collega Mortimer en zijn vriend Colin: wat een leuke personages!

Twist

Maar: zonder spoilers te geven wil ik zeggen dat Drie dates het echt waard is om te blijven lezen. Op het begin denk je dat dit gewoon een fijne feelgood roman is, maar O’Leary weet de roman een interessante twist te geven. Ga nu niet uitzoeken wat het kan zijn – je kan echt beter blind gaan lezen!

Door het onverwachte einde is Drie dates zó veel beter dan verwacht! O’Leary weet met haar tijdslijnen de lezer te boeien en op het verkeerde been te zetten, waardoor je veel sympathie krijgt voor Siobhan, Miranda en Jane. Drie dates is een prachtige, aangrijpende roman met geweldige karakters.

Uitgeverij: Uitgeverij Fontein
Vertaler: Anna Livestro