Ed Sheeran – Sean Smith

Iris1297 views

Ed Sheeran is één van de grootste singer-songwriters van deze tijd, en het is dus niet meer dan logisch dat ook van hem een biografie verschijnt: Ed Sheeran, geschreven door Sean Smith. De biografie laat Ed’s weg naar zijn succes zien, en bevat een klein fotokatern.

Levensverhaal

Het boek Ed Sheeran vertelt het verhaal van de artiest Edward Christopher Sheeran, geboren op 17 februari 1991 in Halifax General Hospital, West Yorkshire. De hoofstukken zijn geschreven op een tempo waarmee je door het boek heen vlíegt, maar de eerste hoofdstukken zijn voornamelijk een wirwar van namen. Naast de naaste familie geeft biograaf Sean Smith ook aan naar wie deze familieleden (of zelfs kennissen) zijn vernoemd, waardoor het vooral een grote, warrige brei wordt. Dit had verholpen kunnen worden door een korte stamboom, of door in de eerste hoofdstukken te concentreren op de personen die op dát moment belangrijk waren, in plaats van nu al de bruggetjes te bouwen naar latere momenten in het leven van Sheeran.

Door de tijd heen wordt de opvoeding, en voornamelijk de muzikale opvoeding van Sheeran uitgebreid uitgemeten. Van zijn eerste gitaarleraar tot de concerten waar hij heen ging tot de cd’s die hij kocht: het is vrij volledig. Smith verwijst ook in de liedjes van Sheeran naar de invloeden van deze muzikale opvoeding, waardoor dit meer is dan een simpele opsomming. Smith is wel héél volledig, maar met zelfs een hoofdstuk hoe de zon stond bij zijn Waterman (Sheeran’s sterrenbeeld) en hoe Neptunes en Uranus stonden, gaat het wel érg diep in op zaken die in eerste instantie niet veel meer te maken hebben met Sheeran’s muziek.

Intiem inkijkje?

Écht een intiem inkijkje wordt de biografie Ed Sheeran niet: het gaat voornamelijk om zijn leven in de schijnwerpers en over zijn optredens en andere publieke uitingen. Ook het fotokatern dat wordt aangeprezen op de cover vond ik zelf wat tegenvallen: het zijn niet veel foto’s, en veel van de foto’s zijn van later in zijn carrière en gemaakt in het openbaar. Juist de vroege foto’s, de kinderfoto’s en privéfoto’s zouden een wat intiemer inkijkje in het leven van Sheeran geven.

Al met al is de biografie Ed Sheeran een interessant boek voor de échte fans, maar het is zeker geen ‘fascinerend en onthullend portret’. Het zet Sheeran neer zoals we hem kennen: zonder al te veel poespas, en met respect voor zijn privéleven.