FeelgoodHistorische romansRecensies

Edwards keuze (Ridgewood Hall, #1) – Marijke Vos

Iris1006 views
Edwards Keuze - Marijke Vos - Ridgewood Hall - Readalicious recensie

Hou je van historische romans, in oude Engelse landhuizen, met een knappe graaf? Of ben je meer van de moderne romans? Geen zorgen, met Edwards keuze kan je beide kanten op! Deze eerste historische roman van feelgoodauteur Marijke Vos neemt je mee naar Schotland, waar de Nederlandse Flora op zoek gaat naar familiegeschiedenis.

Heden en verleden

In Edwards keuze lopen twee verhaallijnen door elkaar. In het heden leren we Flora kennen: deze jonge vrouw heeft net haar moeder verloren en weet niet goed wat ze met haar verdriet aan moet. Van haar moeder krijgt ze een boek, waarin een brief zit. Deze brief is geschreven door Edward in Edinburgh in 1904. Edwards is het hoofdpersoon uit de tweede verhaallijn. Hij wordt verliefd op het dienstmeisje Gillian. Ook vanuit haar perspectief zijn een aantal hoofdstukken geschreven. Kiest Edward voor de liefde, of neemt hij zijn plek als graaf in? Flora besluit uit te zoeken wat er gebeurd is, en gaat gewapend met de brief naar Edinburgh: op zoek naar haar familie. De verhalen sluiten goed bij elkaar aan, en zuigen je helemaal in het verhaal.

Edwards keuze ademt Schotland: de beschrijvingen van Flora in Edinburgh zijn zo echt dat je het gevoel hebt er zelf te zijn. Plus de Schotse zinnetjes, voor extra feeling! Extra leuk vond ik het wanneer Flora en Edward in Edinburgh op dezelfde plekken kwamen: herken je het kleine kamertje van de herberg wanneer Edward daar gaat overnachten?

Maar dit zou geen verhaal van Marijke Vos zijn, als er geen romantiek in zat, toch? In Edwards keuze zijn zelfs meerdere swoon worthy mannen. In hedendaags Schotland leert Flora Jackson kennen. Hij runt een B&B met pub en helpt Flora in haar zoektocht. In 1904 leren we Edward kennen (én zijn broers Daniel en James, zij komen nog terug in de volgende Ridgewood Hall-delen). De twee liefdesverhalen zijn ook heel anders opgebouwd: Flora en Jackson is de slow burn: ze leren elkaar voorzichtig kennen en moeten leren zichzelf open te stellen. Ik krijg hier knikkende knieën van! Dit is echt mijn favoriet: een voorzichtige blik, elkaars hand vasthouden… Oh la la.

Edward en Gillian is liefde op het eerste gezicht: hij is meteen ondersteboven van haar. Wanneer ze met elkaar praten, voelt Edward kriebels. Al snel besluit Edward dat hij met Gillian wil trouwen – maar zijn vader staat hier niet achter. Ik weet dat het in die tijd allemaal wat sneller ging met trouwen en verloven, maar zelf hou ik toch meer van de romantiek die langzaam wordt opgebouwd. Ik had nog veel meer pagina’s willen lezen waarin we hen beter leerden kennen: ik wil méér Edward en Gillian!

Ongeacht mijn voorkeur weet Vos in beide verhaallijnen haar karakters scherp te schetsen en door middel van dialoog leer je ze beter kennen – en leren ze elkaar beter kennen. Je voelt hoe de karakters verliefd worden en met zulke gevoelens worstelen.

Familie

Familie is een belangrijk thema in Edwards keuze. Van het verliezen van je familie – omdat iemand overlijdt of moedwillig afstand nemen van je familie, omdat ze andere keuzes voor ogen hebben dan jij. Tot het vinden of het stichten van familie. Wanneer Flora’s moeder overlijdt, overlijdt het laatste familielid wat zij kent. Maar als ze op zoek gaat naar Edwards verhaal, leert ze haar familieverhaal kennen. En Edward sticht zelf een familie met Gillian – wat uiteindelijk leidt tot een aantal kinderen en dus de opa van Flora! Het uitzoeken van de familiebanden is sowieso zo interessant – heb jij je ooit in je eigen stamboom verdiept? Maar ook Jackson heeft qua familie al het nodige meegemaakt – ieder huisje heeft z’n kruisje in deze roman. Ik ben dol op familieverhalen, dus kom maar op met de volgende delen.

Van mij had Edwards keuze wel 2x zo lang mogen zijn, ik wil meer! Ik had nog zo veel vragen over het leven van Edward en Gillian, én natuurlijk van Flora en Jackson. Hopelijk komen alle karakters nog veel voorbij in het tweede en derde deel van de Ridgewood Hall serie. Want ik kijk onwijs uit naar meer familiegeschiedenis en romantiek van Flora in Edinburgh en Engeland!

Meer lezen van Marijke Vos? Lees ook de andere recensies van haar werk. Of bekijk via Instagram een van de andere recensies in de blogtour van Edwards keuze:

Uitgeverij: HarperCollins Holland