Een Duitse fantasie – Philippe Claudel

Iris887 views

Een Duitse fantasie is een roman van Philippe Claudel, maar lijkt meer een verzameling korte verhalen. De verhalen hebben overkoepelende thema´s, waardoor ze samen een geheel worden.

De verhalen

In het eerste verhaal beschrijft Claudel een soldaat. De soldaat is gewond, uitgeput en op zoek naar eten en een plek om te schuilen. Waar hij echt naar op weg is, weet hij niet. De soldaat roept vragen op: wie is hij? Welke oorlog is hij van weggelopen? Maar dit is niet belangrijk: het gaat om de soldaat. In het andere verhaal vindt een getraumatiseerd meisje een verkoold lichaam. Zij is tijdens WOII haar familie verloren en heeft ook gruwelijke dingen meegemaakt. Een voor een introduceert Claudel personages die het niet gemakkelijk hebben (gehad).

Thema´s

Claudel geeft zelf aan in het deel ‘Aan de lezer’ waarom hij de verhalen in Een Duitse fantasie heeft gebundeld. Dit is wel wat verhelderend. Tijdens het lezen van de bundel lijken sommige verhalen of personages elkaar te kruisen, of wat met elkaar te maken te hebben. Persoonlijk had ik gehoopt op een verhaal of een uitleg wat de personages met elkaar te maken hadden – ik had het gevoel ergens wat gemist te hebben. Maar Claudel zegt zelf dat de verhalen los van elkaar zijn geschreven: “Ook al zijn die teksten op verschillende momenten en onder verschillende omstandigheden geschreven, ze draaien allemaal om thema’s die ik al heel lang belangrijk vind.” Het is de thematiek die de verhalen in Een Duitse fantasie bindt.

De vlotte schrijfstijl van Claudel zorgt ervoor dat je door Een Duitse fantasie heen vliegt. Desondanks was ik niet voldaan na het lezen van de bundel. De thematiek is wel bindend, maar het voelde voor mij ook wat alsof de verhalen ‘zomaar’ bij elkaar waren gezet, maar toevallig toch wat met elkaar te maken hadden. De personages waren pakkend en wisten wel te ontroeren.

Uitgeverij: De Bezige Bij
Vertaler: Manik Sarkar