RecensiesRomansYoung Adult

Een jaar met jou – Julia Whelan

Iris1287 views
Een jaar met jou

Studeren aan Oxford: dat klinkt als een droom. Voor de Amerikaanse Ella wordt het werkelijkheid in Een jaar met jou wanneer ze de Rhodes beurs wint. Ze mag een jaar naar Oxford, waarna ze aan de slag zal gaan voor het campagneteam van de eerste vrouwelijke presidentskandidaat van de Verenigde Staten. Tot die tijd kan ze genieten van alles wat Oxford te bieden heeft…

The British Dream

Move over ‘The American Dream’, Groot-Britannië is de nieuwe place to be. Wanneer Ella aankomt in Oxford, beschrijft ze de stad als een soort droom, met Neoclassieke architectuur, Victoriaans pleisterwerk in haar kamer en meer… De magie van de oude studentenstad straalt door het boek heen: ik wil ook wel Een jaar met jou doorbrengen, Oxford.

Een hele gewone dag in Oxford, maar voor mij is het magisch.

Daarnaast is er een nadruk op de Britse taal en cultuur. Wanneer iemand een ‘bekakte blaaskaak’ genoemd wordt, is Ella verbaasd. Worden deze woorden echt gebruikt hier? De huisbediende Eugenia gebruikt ook woorden als ‘love’ en ook ‘dearie‘ wordt regelmatig gebruikt. Doordat deze woorden niet vertaald zijn, gaat er niets van de authenticiteit van de Britten verloren. Maar wel mist Ella soms de Amerikaanse keuken:

Ik zou zelfs bereid zijn om seksuele gunsten te verstrekken om erachter te komen waar ik een fatsoenlijke cheeseburger kan krijgen.

Victoriaanse literatuur

Voor de literatuur- en poezië-liefhebber is Een jaar met jou een heerlijk boek. Ieder hoofdstuk opent met een Victoriaans gedicht, een die aansluit op het verhaal:

Ik nam mijn beurs met manna zoet,

Vulde mijn kruik met water goed

Greep de witte duif bij voet en voet,

En vloog de wildernis tegemoet.

Richard Watson Dixon, ‘ Dream’, 1861

Dit is sterk van Whelan en het is duidelijk dat ze zelf ook een achtergrond heeft in de (klassieke) Engelse literatuur. De aanvullende poezië is een interessante aanvulling.

De knappe docent

Eenmaal gesettled in Oxford blijkt de poezië docent Jamie een stuk aantrekkelijker dan verwacht. Al snel worden ze friends with benefits, maar dan ontdekt Ella dat hij een geheim met zich meedraagt. Dit zorgt voor een belangrijke omslag in hun relatie, en je leeft volledig mee met Ella en haar reactie op deze onthulling. Ella komt voor een onmogelijke keuze te staan, en als lezer kan je alleen maar hopen dat ze de juiste keuze maakt.

Whelan heeft met Een jaar met jou een roman geschreven van het kaliber John Green, Jojo Moyes en Nicholas Sparks. Het liefdesverhaal van Jamie en Ella zal je ontroeren, de aanvullende literatuur zal je verrijken en de Britsheid zorgt ervoor dat je nu wil vertrekken naar Oxford.