KinderboekenRecensies

Een zwaluw in de winter – Timothée de Fombelle & Thomas Campi

Iris659 views
Een zwaluw in de winter - Readalicious

De zwaluw brengt hoop, ook in dit nieuwe sprookje Een zwaluw in de winter van Timothée de Fombelle & Thomas Campi. Maar dit boek voor kinderen vanaf 10 jaar weet meteen een belangrijk thema aan te kaarten, namelijk die van de vluchtelingencrisis. Vergezeld door prachtige afbeeldingen weet dit sprookje meteen indruk te maken.

De zwaluw en de chauffeur

Gloria de zwaluw is onderweg naar het noorden, terwijl al haar soortgenoten naar het zuiden vliegen om de sneeuw voor te zijn. Maar Gloria is anders. Ze heeft het gevoel dat ze de andere kant op moet vliegen, dus voelt ze haar eigen gevoel. Gloria vliegt door, want “Achter de sneeuw wordt op mij gewacht.” Ze vliegt door totdat ze de bus van Freddy ziet, een chauffeur voor de ijsfabrikant Pepino & Schultz. Dan switcht het verhaal naar het narratief van Freddy.
Freddy is eenzaam: er zijn al bijna 100 dagen voorbij zonder dat iemand tegen hem heeft gepraat. Bovendien hoeft hij steeds minder routes te rijden met zijn wagen: het wordt duidelijk dat het bedrijf waar Freddy voor werkt, het zwaar heeft. Dan wordt Freddy gebeld: ook z’n huidige bestelling is afgezegd en hij moet naar huis.

Vluchtelingen

Vanuit het oogpunt van Gloria wordt al verteld over de vluchtelingen: tijdens haar vlucht ziet ze mensen door de woestijn lopen, en in gammele bootjes klimmen. Maar ook Freddy vertelt erover: hij ziet de ‘schimmen’ die met zijn vrachtwagen mee rennen, en vindt de chaos maar niks. In beide verhalen zijn de vluchtelingen een ver-van-je-bed-show. Maar dit verandert als blijkt dat er iemand in de koelwagen van Freddy is geklommen. Deze vluchteling, die in het verleden ook met Gloria te maken heeft gehad, geeft de ‘schimmen’ van Freddy een gezicht. We horen zo veel op het nieuws over vluchtelingen, over groepen mensen die grenzen willen oversteken, maar ook in het nieuws gaan deze verhalen niet over individuen. Met Een zwaluw in de winter geven de Fombelle & Campi de crisis een gezicht.

Een zwaluw in de winter doet me denken aan een moderne Het meisje met de zwavelstokjes. De sprookjes hebben wat overeenkomsten, zoals de tijd waarin het afspeelt – kerstavond – en het gevaar van bevriezing. Maar Een zwaluw in de winter eindigt veel hoopvoller. Naast het geven van een gezicht aan de vluchtelingen, is het ook een happy ending voor Freddy’s eenzaamheid en wordt het duidelijk dat we elkaar nodig hebben: Gloria, Freddy en de jongen op zoek naar een beter leven.

Uitgeverij: Em. Querido
Vertaler: Eef Gratama