Eerlijk duurt het langst – Karen M. McManus

Iris2110 views
Eerlijk duurt het langst recensie Readalicious

Eerlijk duurt het langst is het derde boek van Karen McManus, en de opvolger van Een van ons liegt. Een jaar nadat Simon Kelleher, de oprichter van roddelapp About That is overleden, begint er weer iemand een spelletje op Bayview High. Truth or Dare. De leerlingen ontvangen een berichtje van een anonieme afzender, en ze moeten kiezen. Maar de geheimen worden sappiger en de opdrachten steeds gevaarlijker… Wie zit er achter deze berichten?

De ‘Vier van Bayview’

Het is een jaar later en de oorspronkelijke ‘Vier van Bayview’ zitten niet meer op Bayview High. In dit vervolg op Een van ons liegt is er een nieuwe generatie opgestaan. De zucht naar roddels is niet verdwenen, maar dan begint iemand het spelletje ‘Truth or Dare’. Ondanks dat ik het eerste deel niet heb gelezen, is Eerlijk duurt het langst prima te lezen als stand-alone. Wel duurde het even voordat ik alle karakters uit elkaar kon houden – veel namen die niet allemaal per se in de context geplaatst worden. Het is daarom wel prettig dat er een lijst van deze namen en hun belangrijkste relaties met elkaar voorin het boek staan. Waar het eerste deel voornamelijk leek te draaien om de ‘Vier van Bayview’, zijn er nu andere personages die de show stelen. Een aantal van deze personages krijgt ook een stem: McManus wisselt regelmatig van perspectief. Wel hebben alle personages dezelfde vertelstem. Ik kon er niet echt lekker inkomen wie nou wie was, tot op het einde bleef ik terugbladeren naar de lijst van personages.

Het spel

Truth or Dare. Wie heeft het spel niet gespeeld? Maar meestal doe je dit in een privésfeer in een vriendschappelijke context, en niet tegenover de hele school. Iemand wordt uitgekozen, en kan kiezen voor Truth or Dare, of als ze niet binnen 24 uur reageren dan wordt hun geheim onthuld. Deze geheimen zorgen voor flink wat ruzies tussen de verschillende personages. Herkenbaar is hoezeer roddels de motor zijn van veel gebeurtenissen op een middelbare school. Heftiger zijn de opdrachten die uitgevoerd moeten worden, ze kunnen gevaarlijk en zelfs dodelijk zijn. Niemand weet hoe ze het spel moeten stoppen en het loopt steeds meer uit de hand.

Wie is het?

McManus heeft de spanningsboog goed opgebouwd en weet de lezer lang in het ongewisse te houden wie de berichten verstuurt. Hoofdstukken eindigen ook regelmatig op een cliffhanger en het is dan moeilijk om Eerlijk duurt het langst weg te leggen. Vooral op het einde volgt er nog een flinke plottwist, waardoor je tot de laatste pagina geboeid blijft.

Eerlijk duurt het langst weet te overtuigen met de spanningsboog en plottwist, maar de enorme hoeveelheid personages maakt het verhaal soms onnodig verwarrend. Wellicht is het voor lezers die ook Een van ons liegt hebben gelezen wat minder ingewikkeld, maar al met al heeft McManus een sterke YA-thriller neergezet.

Uitgeverij: Van Goor
Vertaler: Willeke Lempens