Boek vs FilmFeelgoodRecensies

Emily in Paris – Catherine Kalengula

Iris945 views
Emily in Paris - Catherine Kalengula - Readalicious

Ben jij ook zo dol op de Netflix-serie Emily in Paris? Lees dan ook de roman van de serie, geschreven door Catherine Kalengula. Je vliegt zó door het boek heen en het voelt alsof je zelf in Parijs bent!

Parijs en Emily

Emily Cooper, mocht je haar nog niet kennen van de Netflix-serie, is marketing manager in Chicago. Het is altijd haar droom geweest om naar Parijs te gaan, en nu mag ze – na een onverwachte meevaller op haar werk – in Parijs wonen en werken bij het marketingbureau Savoir. Het werk van marketeer is in het leven van Emily een stuk spannender dan het leven van een gemiddelde marketeer (of ik moet ook eens bij zo’n exclusief Frans bureau kijken😉).

Emily maakt iedere dag wat mee: of het nou op haar werk is, met haar collega’s – die haar liever zien gaan dan komen – of met haar onderbuurman Gabriel. Het leven van Emily is één grote wervelwind, vol gebeurtenissen. Op iedere pagina is er wel iets nieuws te beleven: mon dieu!

Amour

Over Gabriel gesproken: Emily’s onderbuurman is een hele knappe man en Emily valt binnen no time voor hem. Maar nadat ze kussen, blijkt hij al een vriendin te hebben. Gabriel is samen met de knappe Camille – en dat is juist een van de (weinige) vrienden die Emily heeft gemaakt in Parijs! Emily’s leven, en ook haar liefdesleven, is wel een regelrechte soap. Misschien iets te toevallig, maar heerlijk om bij weg te smullen!

Tempo

Door de korte hoofdstukken en korte zinnen zit het tempo er flink in. Je leest Emily in Paris echt in één keer weg: perfect binge-leesvoer. Het ene moment zit ze op kantoor, het volgende moment op een exclusief feestje. Bovendien plaatst ze ook foto’s van haar leven op Instagram – waardoor ze zelf een soort influencer-status verwerft. Het gaat allemaal wel héél snel, waardoor je heel snel in het verhaal zit en zo door het boek heen vliegt.

Script

Emily in Paris lijkt wel het uitgeschreven script van de serie. Dat zorgt voor veel herkenning: ik krijg meteen flashbacks naar de scènes die ik heb bekeken. De scènes in het boek en in de serie sluiten naadloos bij elkaar aan, het is zo beeldend beschreven dat het bijna lijkt alsof Kalengula zat te schrijven terwijl ze de serie voor zich had. Ik zie het zo voor me! Maar ik had wel op iets meer gehoopt: iets meer in het hoofd van Emily te zitten, en iets meer achtergrond of gevoelens van haar te lezen. Dat had het boek nog wat meer diepgang gegeven.

Emily in Paris van Kalengula is letterlijk de serie in boekvorm. Kun je geen genoeg krijgen van Emily, Gabriel en Parijs? Pak dit boek op voor een bingeread. En eind december is seizoen 3 van Emily in Paris via Netflix te bekijken. Bekijk hier de teaser:

Uitgeverij: Horizon
Vertaler: Henriëtte Gorthuis