KinderboekenRecensies

Ergens in de sneeuw – Linde Faas

Iris489 views
Ergens in de sneeuw - Linde Faas - Readalicious

Op zoek naar een mooi winterprentenboek? In Ergens in de sneeuw is het bijna kerstmis. Iedereen is in de kerststemming, behalve één huis. Linde Faas illustreerde ook De trollen van Leif, en in Ergens in de sneeuw verzorgde ze de illustraties én tekst.

Kerstmis

Denk je aan kerstmis, dan denk je aan twinkelende lichtjes in de kerstboom, en versierde huizen. Ik vind de kerstverlichting en kerstboom versieren altijd erg sfeervol. In de eerste spread laat Faas alle huizen in de stad zien, vol lichtjes en sterren. Er is geen overdaad aan kleur: in het hele boek zijn de illustraties overwegend blauw. Maar in de eerder genoemde spread vallen hierdoor de geelwitte kerstlichtjes extra op. Ze geven een soort melancholisch kerstgevoel – het is geen uitbundige in-your-face-kerstverlichting.

De vader van Sofie is te druk om zich bezig te houden met de kerstversiering. Dus gaat Sofie zelf op stap. Ze komt een eland tegen en gaat met hem naar het bos. Daar vind ze een boom die ze samen met de dieren gaat versieren. Maar ze mist nog iets: haar vader! Dit verhaal laat zien dat kerst niet in de verlichting zit, maar juist in het samen zijn. Daarbij hoort ook samen de boom versieren! Door de korte zinnen leest het boek makkelijk voor. Een kerstverhaal met een fijne boodschap.

Illustraties

In de afbeeldingen is de stad groot, de sneeuwstorm is groot, en het bos is groot. Sofie en de eland zijn klein in vergelijking hiermee. Maar wanneer je goed naar de illustraties kijkt, zie je zó veel meer. Bijvoorbeeld in de illustratie van het bos, waar je ook andere dieren kan ontdekken. Deze prachtige zoekplaten maken het extra leuk om voor te lezen: je kan je kind zelf laten ontdekken, of samen proberen zo veel mogelijk te zien. De illustraties zijn een plaatje en je kan blijven kijken. Vooral de spread van de versierde kerstboom onder het noorderlicht: deze zou ik zó willen inlijsten! Kijk dan hoe prachtig:

Kleine tip: ik was nieuwsgierig of ik de illustraties echt kon kopen om in te lijsten, en dat kan zoals je hierboven ziet! Ook zag ik dat Linde Faas op haar website ook de prenten los verkoopt, bijvoorbeeld als kerstkaart (klik hier voor meer informatie en de webshop).

Dit kerstverhaal bevat een fijne boodschap, maar nog véél fijnere illustraties. Het is maar goed dat het formaat van dit boek redelijk groot is – zo zijn de illustraties nog groter en kun je nog meer bekijken. Een waar feest om voor te lezen – misschien op kerstavond?

Uitgeverij: Lemniscaat