FantasyKinderboekenRecensies

Fabulant – Marloes Kemming

Iris1029 views
Fabulant - Marloes Kemming - Readalicious

Met zo’n sprookjesachtige cover en titel schept Fabulant meteen verwachtingen. Isa heeft de stomste zomervakantie ooit. Haar vader en stiefmoeder zijn op huwelijksreis en hebben haar gedumpt bij de saaie oom Arnold. Maar dan blijkt oom Arnold een groot geheim te hebben, en Isa gaat naar een wereld vol avontuur, magie en wonderlijke wezens. Maar er schuilt een groot gevaar…

Saai

Isa verveelt zich: bij oom Arnold is niets te doen. Kemming weet duidelijk de situatie te scheppen: grijze straten die op elkaar lijken, saaie tuinen, een pleintje waar niets te doen is, en oom Arnold heeft niet eens wifi. De nachtmerrie van iedere tiener: hoe moet je daar nou een week doorbrengen? Bovendien is Isa boos, omdat haar vader zonder haar op huwelijksreis gaat. Hoewel zijn uitleg voor volwassenen vast super logisch is – hij gaat namelijk later nog met Isa op vakantie én ze mag met haar beste vriendin Ruth op kampeertrip – sluimert er een ander ongemak bij Isa. Want nu haar vader getrouwd is: zal hij nog wel aan haar blijven denken? Met het karakter van Isa weet Kemming een levensecht tienermeisje te schetsen: vol ideeën en avontuur, maar met ook gewoon behoefte aan belangrijke zaken als wifi en erkenning van haar vader.

Sprookjes

Isa houdt oom Arnold in de gaten. Wat doet hij toch iedere dag in dat kleine schuurtje? Al snel gaat ze op avontuur uit, en vindt ze een prachtige tuin. In de tuin bevindt zich de poort naar Fabulant. Isa valt per ongeluk door de poort en komt in de sprookjesachtige wereld terecht. Er zijn spannende wezens die van vorm kunnen veranderen, een duistere koningin, magiërs en andere sprookjesachtige wezens. Maar Isa moet terug naar aarde, dus ze gaan op avontuur. Zeker voor een jeugdboek is de worldbuilding goed en vlot beschreven: de werelden worden duidelijk en vol fantasie opgebouwd maar dit leidt niet af van het avontuurlijke verhaal.

Vriendschap

Isa sluit vriendschap met de magiër Monsi en de zwarte panter Nobel. Ze proberen haar te helpen om terug te keren naar de aarde, maar ondertussen groeit hun band. Isa komt tot de conclusie dat ze zichzelf wel kan redden, maar dat haar vrienden dan nog opgescheept zitten met de duistere koningin. Dus staat Isa voor de keuze: kan ze haar vrienden helpen?

Wat is Fabulant een vrolijk, sprookjesachtig verhaal! Naast het avontuur en de fantasie komen er ook andere thema’s die belangrijk zijn voor tieners voorbij. En met het einde laat Kemming nog ruimte open voor een eventueel vervolg – daar ben ik wel nieuwsgierig naar!

Uitgeverij: Uitgeverij Moon