FantasyNew AdultRecensies

Kroon van gouden beenderen (Blood and Ash #3) – Jennifer L. Armentrout

Iris573 views
Kroon van gouden beenderen - Blood and Ash 3 - Jennifer L Armentrout - Readalicious

Zoals ik al vertelde in mijn jaaroverzicht van 2022 is de Blood and Ash-serie van Jennifer L. Armentrout een van mijn favorieten van 2022. Ondanks dat het flink dikke boeken zijn – Kroon van gouden beenderen is meer dan 600 pagina’s – zit je er zó in en leest het heel goed weg. In het derde deel is Poppy aangekomen in Atlantië, maar ze krijgt niet het warme welkom waar ze zo op hoopte…

Let op: Als je Uit bloed en as en Rijk van vlees en vuur nog niet hebt gelezen, kan deze review spoilers bevatten.

Familiegeschiedenis

Het vorige deel, Rijk van vlees en vuur eindigde met een cliffhanger: Poppy en prins Casteel kwamen aan in Atlantië om zijn ouders te ontmoeten, maar ze werd met een hoop vijandigheid onthaald. En dan blijkt dat Poppy niet zómaar de Maagd is: in Kroon van gouden beenderen leeft Poppy meer over haar achtergrond. De rol van Poppy’s ouders, hoe het nu met haar broer Ian gaat, en hoe Poppy aan haar krachten komt: in dit deel van de serie wordt allemaal duidelijk hoe het zit.

De worldbuilding is dus weer tiptop in orde: Armentrout heeft sinds het eerste boek lijntjes uitgezet die nu steeds duidelijker worden. Want Poppy blijkt de uitverkorene te zijn: de ware koningin van Atlantië. Ze blijkt een afstammeling te zijn van de goden, en terwijl ze in Atlantië verblijft, lijken haar krachten te groeien. Poppy wilde alleen vrijheid, maar ze krijgt een koninkrijk en een kroon.

De prins

Gelukkig wijkt prins Casteel niet van Poppy’s zijde – tenzij… Het gelukkige koppel is in dit deel voor het eerst echt héél gelukkig met elkaar en kan niet van elkaar afblijven. Soms wel tot mijn ergernis – hè hallo kunnen jullie even vijf minuten níet aan elkaar zitten? Laten we het erbij houden dat de newlyweds nog volop in hun wittebroodsweken zitten. Wat mij betreft had dit soms iets minder mogen zijn.

In eerdere delen had Casteel nog zijn eigen agenda, maar in Kroon van gouden beenderen laat hij zien dat er maar één ding echt belangrijk is voor hem: Poppy. En ook andersom: Poppy is bereid om voor Casteel door het vuur te gaan. In dit deel wordt de relatie van Poppy en Casteel nog sterker. En dat is ook nodig, want Poppy komt er achter dat ze nog veel meer krachten heeft dan ze al dacht. Ze moet leren omgaan met het verleden en met alle leugens die haar zijn verteld over haar achtergrond. Casteel helpt hiermee en laat zien dat hij meer is dan eyecandy: hij steunt Poppy, laat haar uithuilen wanneer nodig, zorgt voor wat afleiding en weer de lat voor book boyfriends weer héél hoog te leggen.

Gevaar

Maar het is allemaal niet zonder gevaar. Casteel en Poppy willen terug naar de Verhevenen om hun beide broers te bevrijden. Zal Poppy’s broer Ian verheven zijn? En zouden ze Casteel’s broer Malik kunnen bevrijden van de bloedkroon? De missie is spannend en ondanks constante tegenslagen komen ze dichterbij hun doel. Toch gaat niet alles vlekkeloos, en wanneer Poppy’s dierbaren worden bedreigd wordt ze meedogenloos. Door deze strijd en alle nieuwe achtergrond van Poppy wordt ze sterker: niet alleen haar krachten, maar ook haar karakter. De ontwikkeling die ze doormaakt in dit deel is nóg veel beter dan in de andere Blood and Ash-boeken.

De ontknoping is dan ook erg spannend en Armentrout weet zó veel hoofdstukken met cliffhangers te eindigen dat ook Kroon van gouden beenderen met 639 pagina’s aanvoelt als een veel korter boek. Ik kon namelijk weer niet stoppen met lezen!

Met ieder boek wordt de Blood and Ash-serie beter. De karakters worden nóg gelaagder, hun relaties en vriendschappen intenser en de actie spannender. De wereld wordt complexer, maar door de goede uitleg en het hoge tempo wordt het niet te veel. Ik kan alleen maar sméken om het volgende deel De strijd van twee koninginnen (vanaf april beschikbaar).

En in de tussentijd begin ik aan een ander boek in Armentrout’s wereld: Schaduw in het vuur in de Flesh & Fire-spinoff. Deze gaat over Seraphena. Zij is niet de goed beschermde maagd, maar een sluipmoordenaar. Haar missie is om deze God te verleiden en daarna te vermoorden. Maar dat blijkt lastiger dan gedacht… De recensie van Schaduw in het vuur volgt zeer binnenkort!

Kroon van gouden beenderen - Blood and Ash 3 - zijkant - Jennifer L Armentrout - Readalicious
Detailfoto van de sprayed edges

Vertaler: Jeannet Dekker

Koop het boek Kroon van gouden beenderen via bruna.nl. De link naar bruna.nl is een partnerlink, daar ontvang ik een klein percentage wanneer je via deze link een aankoop doet. Dit heeft geen invloed op jouw prijs.