FeelgoodRecensies

Nooit meer hetzelfde – Susan Muskee

Iris361 views
Nooit meer hetzelfde - Susan Muskee - Readalicious

Kan de succesvolste relatietherapeut van het land haar eigen huwelijk redden? Claudette heeft alles: een goedlopend bedrijf, een bestseller geschreven, een leuke tweeling en het perfecte huwelijk met haar jeugdliefde Lammert. Maar dan wil Lammert scheiden… Tijdens het World of Romance-event vond ik Susan Muskee erg grappig, maar is haar boek ook zo leuk?

Humor

Het korte antwoord? Ja. Nooit meer hetzelfde staat vol hilarische one-liners en grappige gebeurtenissen. Ik heb regelmatig lachend, giechelend en zelf snuivend van het lachen zitten lezen. Bijvoorbeeld: ‘Relaties zijn net als auto’s: er één hebben is niet zo moeilijk, er één onderhouden des te meer.’ Wat een heerlijke vergelijking. Of denk aan de scène in de IKEA: de plek waar ‘elk weldenkend mens nog niet dood gevonden zou worden’ op een zaterdagmiddag. So true.

Realgood

Het werk van feelgood-collega Gillian King werd wel eens omschreven als realgood- dat vind ik voor Nooit meer hetzelfde ook zeker gelden. Dit is geen zoetsappige roman waarin alles maar volgens plan verloopt. Sowieso – een feelgood waarin iemand wil scheiden: dat klinkt niet als de meest romantische opzet voor een verhaal, toch?

Maar Claudette is de beste relatietherapeut van het land: als iemand haar huwelijk kan redden, dan is zij het toch? Lammert stemt ermee in en Claudette volgt haar eigen tips op. Van het opschrijven van de dingen die je leuk en minder leuk van elkaar vindt, tot een romantisch weekendje weg. Mocht je ooit wat relatietips nodig hebben: Nooit meer hetzelfde staat vol met (delen van) de tips van Claudette.

Is het huwelijk te redden?

De sfeer tussen Claudette en Lammert wordt weer beter: wordt het weer zoals het ooit tussen hen was? Claudette doet haar best om haar huwelijk te redden, maar ik vond Lammert zo’n bal gehakt soms! Want terwijl Claudette haar uiterste best doet, moet hij steeds met zijn collega Ronja naar de nieuwe vestiging in Antwerpen. Speelt daar niet iets? En waarom doet Lammert niet meer moeite om het huwelijk te redden?

De personages gingen echt onder m’n huid zitten. Ik kon niet stoppen met aan ze denken – tijdens werk en sporten kon ik alleen maar denken: hoe gaat het verder? Ik heb zelf over het boek gedroomd! Nooit meer hetzelfde liet me niet meer los.

Ik kon Nooit meer hetzelfde echt niet meer wegleggen! De combinatie van humor en personages die levensecht leken zorgde ervoor dat ik zo met Claudette mee ging leven. Ook de bijfiguren waren onwijs goed opgezet: ook zij voelden aan als echte mensen van vlees en bloed. Het is bijna alsof Muskee heeft geschreven over echte mensen die ze kent – hoe kan je anders zó goed de personages neerzetten? Ik kijk uit naar meer boeken van haar hand!

Koop het boek Nooit meer hetzelfde via bruna.nl. De link naar bruna.nl is een partnerlink, daar ontvang ik een klein percentage wanneer je via deze link een aankoop doet. Dit heeft geen invloed op jouw prijs.