Formule 1 WC-pedia – André Hoogeboom

Iris1740 views

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik enorm fan ben van Formule 1. Toen Karakter Uitgevers het boek Formule 1 WC-pedia aankondigde, was ik al zeer nieuwsgierig naar alle feitjes die hierin genoemd zouden worden. Mis jij deze winterstop de races ook zo in het weekend? Misschien verzacht de Formule 1 WC-pedia de pijn.

Thema’s

Het boek is verdeeld in hoofdstukken, die weer bestaan uit kleine verhaaltjes. De hoofdstukken zijn thema’s waaraan de korte verhalen zijn opgehangen. De lengte van de stukjes is perfect, ze zijn niet te lang maar wel informatief en volledig. Wel zijn de thema’s van de hoofdstukken bijzonder, bijvoorbeeld hoofdstuk 3, ‘De doden’ is wel erg luguber (zeker als één van de eerste hoofdstukken). En gelukkig heeft onze ‘Schumi’ zijn eigen hoofdstuk.

Informatief

De feitjes zijn op een korte, speelse manier opgeschreven. Sommige zullen bekend zijn voor de fans, maar vooral de verhalen over oudere races (in mijn geval voor de jaren ’90) bevatten nieuwe informatie en zorgen voor een verrijking van mijn Formule 1 kennis. Wist je bijvoorbeeld dat er ooit gereden is met een auto met zés wielen? Het is wel jammer dat sommige informatie letterlijk herhaald wordt in verschillende hoofdstukken, al zal dit minder storend zijn wanneer je niet alle feiten in één keer leest (wat ik wel deed).

Bijvoorbeeld het hoofdstuk ‘Formule 1 in beeld’ bevat titels van films en documentaires over de Formule 1. Van Rush (2013) tot de Netflix-serie Drive to Survive, de Formule 1 fan heeft genoeg om van te genieten tijdens deze winterstop.

De Formule 1 WC-pedia is een boek vol interessante feiten, maar je moet ‘m niet in één keer lezen. Lees over de sterke vrouwen in de Formule 1, maar ook over de grootste blunders, en hoe het nou eigenlijk zit met de banden. Een interessant boek voor beginnende en doorgewinterde Formule 1-fans.