Gewetenloos – Karin Slaughter

Iris1343 views
Gewetenloos Karin Slaughter readalicious-min

Met schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen: ik had niet eerder een boek van Karin Slaughter gelezen. Dé thrillerkoning, ik zou haar zo herkennen op straat, maar ik had niet eerder een boek van haar opgepakt. Dus Gewetenloos was de vuurdoop, en extra leuk: ik deed meteen mee aan de #GewetenloosReadalong met andere bookstagrammers!

Readalong

In de readalong lazen we iedere dag een aantal hoofdstukken, om daarna ’s avonds digitaal samen te komen en de hoofdstukken te bespreken. Ik kan mezelf nogal verliezen in een boek en het in één keer uitlezen, dus dit maakte wel dat ik moest stoppen. Samen bespraken we de thema’s van het boek, en speculeerden we over wie het had gedaan, maar ook wie in een eventuele verfilming de rollen zouden kunnen vertolken. Zo ontzettend leuk, ik wil vaker meedoen aan een readalong – bij wie mag ik de (online) boekenclub onveilig komen maken?

Flaptekst

Emily Vaughn maakt zich op voor het hoogtepunt in haar schoolcarrière: het eindexamenfeest. Maar Emily heeft een geheim. En dat geheim wordt haar aan het eind van de avond fataal.

Veertig jaar later is de moord op Emily nog altijd niet opgelost. Niemand is ooit veroordeeld en de moordenaar loopt nog altijd vrij rond. Dat staat op het punt te veranderen als Andrea Oliver naar de stad komt om een rechter te beschermen die met de dood wordt bedreigd. Andrea heeft namelijk een geheime agenda: ze is vastbesloten gerechtigheid voor Emily te vinden en de waarheid over die noodlottige avond te achterhalen, voordat de moordenaar besluit ook háár het zwijgen op te leggen…

Amerikaanse vibe

Gewetenloos heeft een hele Amerikaanse vibe: in de eerste hoofdstukken legt Slaughter ook veel uit over het Amerikaanse rechtssysteem en de US Marshalls. Op deze manier leer je meteen hierover: zelf was ik altijd een groot fan van CSI-achtige televisieseries, maar heb ik nog weinig boeken gelezen over US Marshalls die meewerken aan een onderzoek ~ vaak waren dit ‘reguliere’ rechercheurs. Hierdoor begint Gewetenloos wel met een flinke informatiedump.

Heftige thema’s

Slaughter stipt een groot aantal heftige thema’s aan: moord, verkrachting, misogenie, seksualiteit, geweld, drugs, zelfmoord… de lijst is lang. Dit maakt het regelmatig een schokkend boek: je moet wel tegen de heftige thematiek kunnen. De thematiek van Gewetenloos was deze week ook (pijnlijk) actueel, toen duidelijk werd dat in de Verenigde Staten het Roe v. Wade stop werd gezet. Dit gaf het lezen van Gewetenloos wel een extra laag van betekenis.

De positie van vrouwen

Emily is verkracht tijdens een feestje en krijgt niet de kans om te kiezen wat ze zelf wil: haar ouders besluiten dat ze het kind houdt. De manier waarop met Emily wordt omgegaan breekt je hart: ze lijkt een intelligente jongedame, maar niemand lijkt haar serieus te nemen of neemt het voor haar op. Één gebeurtenis zet haar hele leven op haar kop, en hoe weinig invloed ze zelf heeft op de gevolgen zorgt ervoor dat je enorm met Emily meeleeft.
Emily’s positie als vrouw is heel duidelijk en ze wordt merkbaar onderdrukt, maar ze is niet de enige vrouw in Gewetenloos die moet vechten voor haar positie. Emily’s moeder doet alles voor haar carrière als vrouwelijke rechter. En Andrea is net begonnen als Marshall en moet zichzelf nog verdedigen: ook in haar nieuwe rol krijgt ze regelmatig te maken met aannames en discriminatie vanwege haar geslacht.

Maar wie heeft het nou gedaan?

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de belangrijkste vraag: wie heeft Emily verkracht en vermoord? Slaughter introduceert verschillende verdachten – tijdens onze Readalong besprekingen hadden we nooit allemaal dezelfde persoon in gedachten – waardoor je steeds op het verkeerde been wordt gezet. Uiteindelijk worden alle puzzelstukjes precies in elkaar gezet. Alles aan de eerdere verdenkingen klopt en alles aan Gewetenloos wijst op de zeer kundige schrijfhand van Slaughter.

De Readalong vond ik een onwijs succes: het was leuk om Gewetenloos samen te bespreken. De personages, plot en thematiek: aan alles is duidelijk dat Slaughter een vakvrouw is. Haar geslepen schrijfstijl en precieze dosering van informatie zorgen ervoor dat je blijft lezen in Gewetenloos: als ik het niet in de Readalong had gelezen, was ik gewoon de eerste nacht door gegaan tot de laatste pagina. Ik kon het boek niet meer wegleggen en hoop dat Slaughter meer delen met Andrea uitbrengt!

Uitgeverij: HarperCollins Nederland
Vertaling: Ineke Lenting
AD-PR PRODUCT Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij via bookstagrammers.com om mee te doen aan de Readalong. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.