Gezonde grenzen – Nedra Glover Tawwab

Iris902 views
Readalicious - gezonde grenzen

Denk je ook wel eens achteraf, waarom heb ik dáár nou ja op gezegd? Heb je wel eens gehoord dat je strenger je grenzen moet stellen? Dan moet je eens het boek Gezonde grenzen van Nedra Glover Tawwab gaan lezen. Deze ‘een van de meest invloedrijke therapeuten op Instagram’ leert je dat nee ook een antwoord is, maar vooral hoe je voet bij stuk houdt.

Insta-therapeut

Oké eerlijk: toen ik las dat Tawwab ‘een van de meest invloedrijke therapeuten op Instagram’ is, was ik wel even sceptisch. Leuk hoor, maar is niet iedereen op Instagram de leukste, beste, of meest invloedrijke in iets? Maar nee, Tawwab heeft ook echt een master in Social work en is daadwerkelijk werkzaam in het gebied.

Opbouw

De opbouw van Gezonde grenzen is duidelijk: per hoofdstuk wordt er een thema aangepakt. Van hoe belangrijk grenzen zijn, tot hoe je ze stelt. Aan de hand van opdrachten en voorbeeldverhalen neemt Tawwab je aan de hand en leidt ze je door het boek. De vele voorbeelden zorgen ervoor dat je je kan identificeren met het boek, geregeld zijn er situaties waar je zelf ook in kan raken. Op dat soort momenten geeft Tawwab ook voorbeeldzinnen waarmee je kan reageren op bijvoorbeeld mensen die niet naar je grenzen luisteren.

Naast het informeren weet Gezonde grenzen je ook aan het werk te zetten. Door middel van oefeningen aan het eind van een hoofdstuk leer je reflecteren op je grenzen, en hoe je ermee om gaat. Gezonde grenzen bevat bijvoorbeeld een ‘zelfevaluatietest’, waarmee je kan zien wat voor grenzen je stelt en of deze wel gezond zijn. Deze praktische benadering is zeer waardevol.

Het leren van grenzen stellen is iets wat je in je jeugd leert. Ben je nu slecht in nee zeggen? Het is de schuld van je ouders: opvoeding is héél belangrijk. Maar is het niet erg makkelijk om altijd je ouders de schuld te geven? Maar er zijn ook andere redenen, bijvoorbeeld trauma’s waardoor je minder goed met grenzen kan omgaan. Ik vond deze hoofdstukken deels verhelderend, maar ik kreeg ook het gevoel dat iemand de ‘schuld’ moest krijgen van mijn gebrek aan grenzen stellen.

Leer grenzen stellen

Gelukkig gaat het boek daarna een andere kant op: in de tweede helft van Gezonde grenzen leer je grenzen te stellen en handhaven op verschillende vlakken. Van de liefde tot werk tot social media: op alle vlakken in ons leven hebben we grenzen nodig. Het verschilt per persoon welk hoofdstuk meer of minder relevant is, maar het is heel prettig dat niet alles op één hoop wordt geschoven. Ik vond ook dit tweede deel van het boek aanzienlijk interessanter dan het eerste deel, omdat dit meer praktische tips bevatte.

Op een zeer gestructureerde manier weet Tawwab neer te zetten hoe je gezonde grenzen kan stellen en handhaven. De combinatie van voorbeelden, reflectiemomenten en echt voorbeeldzinnen zorgen ervoor dat Gezonde grenzen meer is dan informatief: dit zelfhulpboek zet je meteen aan de slag. Een boek om in de kast te houden, want de volgende keer dat je problemen hebt met het stellen van een grens heeft Tawwab gegarandeerd advies.

Vertaler: Ruud van der Plassche