Non-fictieRecensies

Gouden bergen – Doortje Smithuijsen

Iris1598 views
Gouden bergen - Doortje Smithuijsen recensie readalicious

In Gouden bergen doet Doortje Smithuijsen uit de doeken hoe de huidige digitale generatie, en voornamelijk influencers, leven. Wat gebeurt er eigenlijk buiten beeld van de vlogcamera? Wat zijn de succesmodellen voor stijgende volgeraantallen op Instagram? En waarom doen we dat eigenlijk allemaal zo massaal? Smithuijsen geeft een interessant inzicht met Gouden bergen in de wereld van de influencers.

Millennials

De meeste influencers zijn millennials, ook wel door Smithuijsen de ‘digitale generatie’ genoemd. In plaats van met een wijzend vingertje – wat veel het geval is in de traditionele media – gaat Smithuijsen op zoek naar wáárom wij ons allemaal zo massaal op social media willen profileren. Ik zeg wij, want zelf val ik natuurlijk ook in die categorie. Eigenlijk is het heel logisch: eerst werd ons vroeger als kind verteld dat we de allerbeste versie van onszelf moesten zijn, en dan stonden onze ouders overal aan de zijlijn te klappen.
Toen we ouder werden, kwam het internet om de hoek kijken. Eerst MSN, waar we massaal een online leven startten waarbij we chatten met niet alleen onze vrienden die we in real life spraken, maar ook met de andere klasgenoten. Smithuijsen neemt ons in een vogelvlucht mee langs de digitale reis van onze generatie: Habbo Hotel, de verschillende reality tv series zoals The Hills en Gossip Girl, de opkomst van Kim Kardashian en daarna ook van de ‘gewone’ influencers. Je buurmeisje, je vriendinnen, jij… iedereen kan een influencer zijn. Ineens wordt het duidelijk: het komt niet uit de lucht vallen dat de digitale generatie zich graag online profileert, we hebben dit door de jaren heen alleen maar geperfectioneerd.

Een kijkje in de keuken

In plaats van een verhaal schrijven óver de influencers, gaat Smithuijsen met ze mee op pad. Ze volgt een momblogger wiens insta-perfect leven ineens niet meer perfect was, en een paar jonge meiden die proberen door te breken. Door gesprekken met deze influencers wordt duidelijk wat hen drijft om steeds meer te posten. Maar ook spreekt ze met agenten en andere bureaus die influencers koppelt aan de bedrijven. Hierdoor weet ze een volledig beeld te scheppen van de wereld er omheen, zonder te vervallen in vooroordelen.

Conclusie

Dus iedereen die nieuwsgierig is naar influencers: lees Gouden bergen. Ik vond het een eye opener, en het is zeer interessant om de wereld om de influencers heen met een kritische blik te bekijken. En dan vind ik dit nog wel het meest ironische: ik schrijf deze recensie van Gouden bergen en zet deze ook online, zoals influencers doen met hun producten.

Uitgeverij: De Bezige Bij
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Iris heeft een bachelor Engelse taal en cultuur en een master Literair Bedrijf, en heeft sindsdien diverse redactionele en marketingfuncties vervuld bij uitgeverijen van boeken en tijdschriften. Momenteel werkt ze ook tussen de boeken: op de marketing & communicatie afdeling van een bibliotheek! Buiten werktijd zit ze ook met haar neus in de boeken: van YA tot fantasy en van feelgood tot non-fictie, geen genre blijft ongelezen. Wanneer ze niet zit te lezen, rijdt ze op haar motor of staat ze graag in de keuken.

Laat een reactie achter