Handboek voor de burger in tijden van corona – Henk Rijks, Roeland Stekelenburg, Tijs Koelemeijer

Iris2590 views

De hele wereld is in de ban van het coronavirus, ook wel SARS severe acute respiratory syndrome –CoV coronavirus -2 genoemd. Ook in Nederland kan je geen krant meer openslaan zonder er iets over te lezen, en veel Nederlanders worden uit hun routine gehaald omdat ze plotseling moeten thuiswerken, niet meer naar de horeca kunnen, of omdat hun kinderen niet naar school mogen. Uitgeverij Pluim springt hier al héél snel op in met hun nieuwe boek Handboek voor de burger in tijden van corona van Henk Rijks, Roeland Stekelenburg en Tijs Koelemeijer.

Nu al een boek over corona?

Toen ik gisteren een e-mail kreeg over Handboek voor de burger in tijden van corona vroeg ik me af hoe de auteurs zó snel al een boek hierover konden schrijven. De situatie verandert nog zo snel, zijn ze begonnen met schrijven toen de eerste besmetting in Nederland was? Of toen het virus nog voornamelijk in China was? Het boek is zó recent, dat de break-up van Bridget en Dre junior zelfs voorbij komt.
Rijks, Stekelenburg en Koelemeijer geven hier meteen antwoord op: ze waren al enige tijd een boek aan het schrijven genaamd Handboek voor de burger in tijden van nood. Met de huidige crisis hebben zij en de uitgeverij slim ingespeeld op wat nu veel aandacht vraagt. Dit is natuurlijk heel slim, maar marketen op een (dodelijke) ziekte, is dat nou wel zo verstandig?

Open deuren

Handboek voor de burger in tijden van corona begint met een aantal open deuren, zoals luister naar het RIVM en ga niet hamsteren maar kijk gericht wat je nog nodig hebt thuis. De indeling van het boek bestaat uit drie delen: ‘medisch’, ‘dagelijkse routine’ en ‘sociaal’.
Het medische deel van het boek is natuurlijk niet geschreven door artsen, en gaat vooral in op de richtlijnen over wanneer je wel of niet de arts moet bellen, hoe quarantaine werkt, hoe je het huis schoon houdt wanneer je een patiënt in huis hebt, en meer. Ook hier zijn weer veel open deuren te vinden, maar het is wel een praktische gids voor iedereen die vragen heeft over hoe te handelen. Dus ben je een beetje de weg kwijt met alle informatie die beschikbaar is? Dan komt het Handboek voor de burger in tijden van corona van pas.

Dagelijkse routine

Een voor veel mensen wat relevanter hoofdstuk gaat over de dagelijkse routine. Er wordt aangegeven welke nieuwsbronnen wel te vertrouwen zijn, zoals het RIVM en Rijksoverheid, en bronnen die je beter kan negeren, zoals Geenstijl en je ‘Ome Henk’. Goed advies!
De vuistregels voor voorraden zijn ook heel praktisch en mogen veel Nederlanders even doornemen. Hiermee willen Rijks, Stekelenburg en Koelemeijer voorkomen dat er gehamsterd wordt in de supermarkten. De uitgebreide uitleg van de ’ten minste houdbaar tot’ en ’te gebruiken tot’-data is informatie die niet alleen in tijden van corona handig is, maar ook in het normale alledaagse leven praktisch is om te weten. En zijn alle schappen al leeggehamsterd? Dan geeft het Handboek voor de burger in tijden van corona alternatieven, bijvoorbeeld voor brood of reinigingsalcohol.

Verder gaat het Handboek voor de burger in tijden van corona in op thuiswerken, maar hier had ik wel gehoopt op meer praktische tips. Er zijn bijvoorbeeld legio’s programma’s om goed te kunnen (video)bellen met je collega’s. Wel leuk maar iets minder praktisch, de auteurs noemen wel een aantal apps die planten op foto’s herkennen. Voor tijdens je (korte) wandeling buiten.

Het Handboek voor de burger in tijden van corona trapt veel open deuren in, maar is zéker een praktische gids met verzamelde informatie voor iedereen die zich nu zorgen maakt om corona. Lees het handboek en luister vooral goed naar de adviezen van de overheid, het RIVM (lees hun vraag & antwoord rubriek hier) en andere gevestigde organisaties. En als je thuis zit en geen zin meer hebt in Netflix: doe me met de #ikleesthuis campagne van het CPNB en lees een boek!

Uitgeverij: Uitgeverij Pluim