Happy Hart: yoga waar je blij van wordt – Agnes Klinkert

Iris1377 views
Readalicious Happy Hart Agnes Klinkert

Ben je dol op yoga, pilates, body balance of andere soortgelijke sporten? Lees dan Happy hart van Agnes Klinkert! Dit vrolijk vormgegeven boek staat vol oefeningen van de Happy Hart set, maar ook andere tips voor een yogalifestyle. Maar vergis je niet: Klinkert gaat niet voor de hard-core lifestyle, maar juist een die je in je normale (drukke) leven kan volgen.

Happy hart yoga

Wat is de happy hart set eigenlijk? Klinkert legt veel uit in haar boek: van begrippen als chakras tot ayurveda tot wat kundaliniyoga is. Dit maakt Happy Hart ook voor startende yogi een fijn boek. De uitleg van begrippen is duidelijk en zorgen ervoor dat je niet zit te lezen met allerlei vraagtekens. Een heel leerzaam boek dat niet zweverig maar juist duidelijk is over alle zaken in yoga.

Oefeningen

In ieder hoofdstuk komt wel een yoga oefening aan bod. Veel oefeningen herken ik van mijn yoga/body balance/pilates lessen. Maar ook voor beginners zijn deze oefeningen goed te doen. De oefeningen worden duidelijk uitgelegd en zijn vergezeld van foto’s en afbeeldingen, waardoor je makkelijk zelf aan de slag kan. Daarnaast wordt er uitgelegd waarom deze oefeningen belangrijk zijn: wat doet het fysiek en energetisch voor je lichaam en geest? Dit maakt het extra interessant; ik zit niet zomaar een ademhalingsoefening te doen, maar ik ben bezig met werken op mijn eerste chakra. Ook fijn: het zijn oefeningen die je ook makkelijk tussendoor kan doen, ze hoeven niet veel tijd te kosten. Je kan je Happy hart-oefeningen gewoon tussendoor doen: in je lunchpauze of ’s ochtends om de dag op te starten.

Lifestyle

Maar Happy hart bevat meer dan oefeningen. Ten eerste bevat het veel persoonlijke tips, verhalen en aanbevelingen van Klinkert. Dit maakt het een persoonlijk boek: het voelt alsof je bij je yoga-leraar zit te kletsen, in plaats van een set aan oefeningen krijgt die je moet doen. Er zitten veel lifestyle tips in: van recepten tot tips voor het lopen van een blote-voeten-pad tot aanraders voor boeken. Dit maakt Happy hart een zeer volledig boek, maar zonder te hameren op een lifestyle die niet haalbaar is. Klinkert geeft ook zelf aan dat het wel leuk moet blijven, en het is oké om soms een wijntje te drinken. Dit maakt Happy hart een heel prettig en laagdrempelig boek.

Vormgeving

Een grote pluim voor de vormgeving van Happy hart! Ook om gewoon te bladeren is het een mooi boek door de vele illustraties, foto’s en kleurrijke vlakken. Ik krijg er meteen een gezellig gevoel van, bijvoorbeeld van de happy hart set:

Dit maakt Happy hart een kleurrijk boek. Een klein nadeel zijn de teksten op gele blokken, of de teksten in een geel lettertype – deze waren in de avond wat moeilijker leesbaar.

Dus heb je interesse in yoga? Een beetje, of wil je juist véél meer leren? In beide gevallen kun je Happy hart in huis halen. Ga lekker in je eigen tempo aan de slag met de oefeningen, of doe iedere dag een aanbevolen set en lees ook de aanvullende boekentips van Klinkert. Voor ieder wat wils!

Uitgeverij: Palmslag