Heks van vuur en oorlog – S. Christina

Iris1359 views
Afbeelding van Heks van vuur en oorlog - readalicious

Herken je dat gevoel, dat je begint in een boek en niet meer kan stoppen? Dat had ik met Heks van vuur en oorlog. S. Christina heeft me positief verrast met dit verhaal over hekserij, waarin de zestienjarige Lara probeert haar krachten de onderdrukken in een land waar magie verboden is.

Hekserij

Lara weet dat ze krachten heeft, maar probeert deze te onderdrukken. Maar dan wordt ze getest op hekserij, en krijgt ze het heksenteken in haar nek getatoeëerd. Langzaam worden zij, en haar lotgenoten, steeds meer buitengesloten in het dagelijkse leven. Toch probeert Lara te leven als een ‘gewone’ tiener met haar school, bijbaan en hobby’s.

Christina weet hiermee meteen een belangrijk maatschappelijk thema aan te kaarten. Lara wordt niet zomaar gepest, het is niet zomaar een middelbare school, maar het is een volledige bevolkingsgroep die gaandeweg het boek steeds minder rechten krijgt. Discriminatie wordt zelfs aangemoedigd door de regering in Heks van vuur en oorlog.

Het verzet

Gekscherend beginnen Lara en haar lotgenoten David, Noah, Philip en Alex een verzet tegen de onderdrukking. Dit begint onschuldig, waarin de lotgenoten willen begrijpen hoe hun magie werkt, en elkaar vinden in hun bijzondere krachten. Maar ze nemen steeds meer risico, en hun verzet begint serieuzere vormen aan te nemen. Tegelijk weet Christina duidelijk de banden tussen de karakters te scheppen in hun interactie. De vrienden krijgen allemaal hun achtergrondverhaal, waardoor het geen platte karakters blijven.

Familiegeheim

Lara is de enige in haar gezin die krachten heeft, maar het blijkt dat ze ook een tante heeft die magie kan beoefenen. Haar tante wil niets met haar te maken hebben, maar stuurt haar naar een grot. Daar ontdekt ze een duister familiegeheim, en wordt het haar steeds duidelijker waarom magie zo gevaarlijk is. Er is duidelijk nagedacht over de worldbuilding.

In Heks van vuur en oorlog weet Christina de spanningsboog onverminderd goed te doseren, waardoor je wilt blijven lezen. De combinatie van maatschappelijke thema’s en de magie zorgen voor een fijne mix, een waarin clichés wel voorbij komen, maar niet storend zijn. Ik las Heks van vuur en oorlog in een adem uit, Christina had me betoverd met deze fijne YA-fantasy! Door het open einde ben ik nu alleen maar onwijs benieuwd naar het volgende deel.

Uitgeverij: Rebel Books