Historische romansRecensiesRomansThrillers

Het Boleyn Mysterie – Kathleen McGowan

Iris1343 views
Het Boleyn Mysterie - Kathleen McGowan recensie Readalicious

Het Boleyn Mysterie is het vierde deel van McGowan’s Magdalena Mysterie. Zelf heb ik de eerdere boeken niet gelezen, maar ik ben dol op interessante boeken over het Engelse koningshuis, dus ik was erg benieuwd wat dit boek zou brengen…

Engelse koningshuis

Even wat achtergrond: Anna Boleyn is vooral bekend als de tweede vrouw van koning Hendrik VIII. Om te kunnen scheiden, moest Hendrik VIII toestemming krijgen van de Paus – maar deze kreeg hij niet. Dit leidde tot de afscheiding van de Anglicaanse kerk. Hendrik VIII is bekend om zijn vele vrouwen en maîtresses, ook Anna werd ingeruild voor een andere vrouw: Jane Seymour. Anna werd beschuldigd van overspel, hekserij en incest en werd onthoofd in 1536 in de Tower of Londen. Het is belangrijk dat je deze cruciale informatie weet zodat je Het Boleyn Mysterie begrijpt. McGowan heeft de historische personages een eigen verhaal, maar het is duidelijk dat ze wel verwacht dat de lezers op de hoogte zijn van de historische tijdlijn van het Engelse koningshuis in die periode. (Lees hier beknopt de lijn van het Engelse koningshuis).

Verhaallijnen

Rond haar 13e levensjaar vertrekt Anna naar Mechelen om een opleiding te genieten bij Margaretha van Oostenrijk, en dat is ook waar Het Boleyn Mysterie begint met haar verhaal. Het boek bevat twee verhaallijnen: die van Anna Boleyn en die van Maureen Paschal, een journaliste die onderzoek doet naar Boleyn. In een kasteel vindt ze een schatkist met brieven en dagboeken van de jonge Anna. In plaats van deze in brief- en dagboekvorm te schrijven, heeft McGowan ook daar een lopend verhaal van gemaakt. De afwisseling van de hoofdstukken is vlot en helder, maar het is duidelijk dat McGowan voornamelijk het verhaal van Anna probeert te vertellen: haar hoofdstukken bevatten het merendeel van het boek.

Oog voor detail

Waar de hoofdstukken van Maureen wat beknopter zijn, is het verhaal van Anna zeer gedetailleerd. Dit haalt soms de snelheid uit het verhaal: er worden veel bijverhalen verteld uit de Bijbel en andere legendes waar Anna mee in aanraking komt. Alle personages worden geduid. Dit is een beetje dubbel, want van de ene kant blijf je afdwalen van het verhaal van Anna en Maureen, maar anderzijds zijn deze details wel erg belangrijk voor de loop van het verhaal, en geven ze duiding aan het karakter van de jonge Boleyn. Het Boleyn Mysterie is een zeer informatief boek, maar wel meeslepend geschreven. Je krijgt een inkijkje in het leven van Anna Boleyn, ze wordt een echt persoon in plaats van alleen ‘de tweede vrouw van Hendrik VIII’.

Literaire thriller?

De verhaallijn van Maureen bevat wat meer spanning. Maureen doet onderzoek naar Boleyn, maar er zijn een aantal andere vrouwelijke wetenschappers die onderzoek doen naar historische figuren die voorkomen in de verhalen van Anna. De historische figuren die zij onderzoeken zijn veelal gestorven als martelaressen, en hebben tegenwoordig geen goede naam. De vrouwelijke wetenschappers worden één voor één vermoord, dus er ontstaat een sluimerende spanning naar wat er zal gebeuren met Maureen. Het Boleyn Mysterie noemt zich een literaire thriller, maar ik vind het meer historische roman met een spannende verhaallijn in het heden. De combinatie van de zoektocht in het heden en de kerkelijke details doen me een beetje denken aan een feministische Dan Brown of Jeroen Windmeijer.

Het Boleyn Mysterie is een meeslepend maar informatief boek over de de vrouw Anna Boleyn en hoe zij zo’n machtige vrouw is geworden. Op een Da Vinci Code-achtige manier weet McGowan de historische figuren een eigen verhaal te geven. Ondanks dat het boek op sommige punten wat snelheid verliest, is Het Boleyn Mysterie een zeer boeiend boek over een van de meest bewogen koninginnen uit het Engelse koningshuis.

Uitgeverij: A.W. Bruna
Vertaler: Olga Groenewoud