Het feest van de eeuw – Taylor Jenkins Reid

Iris531 views
Het feest van de eeuw - Taylor Jenkins Reid - Readalicious

Ik had zoveel gehoord over Taylor Jenkins Reid dat ik heel nieuwsgierig was naar Het feest van de eeuw. De beroemde surfster Nina Riva geeft jaarlijks een groot feest om het einde van de zomer te vieren, maar dit jaar ontrolt zich een familiedrama. Aan het eind van het feest staat het strandhuis in brand: wat is er gebeurd?

Tijdssprongen

Het feest van de eeuw speelt met de tijd. Het verhaal over het feest vindt zich binnen 24 uur plaats, en per uur lees je wat er gebeurt. Daarnaast leer je door middel van flashbacks Nina en haar broers Jay en Hud en haar zus Kit kennen, maar ook haar ouders June en Mick. Nina’s jeugd was verre van onbezorgd: haar vader Mick was een rockster en verliet het gezin voor een minnares.

Haar moeder June moest in haar eentje voor de vier kinderen zorgen, maar zij kan het niet aan. Nina krijgt te veel verantwoordelijkheid en haar hele leven staat in het teken van zorgen voor anderen. Het is sneu en je leeft enorm mee met de jonge Nina. Maar ik heb ook bewondering voor haar: ondanks de tegenslagen weet ze haar broers en zus een veilige basis te geven. Door het boek heen wordt steeds duidelijker hoe sterk het karakter van Nina is en haar ontwikkeling is heel scherp neergezet.

De historie van het gezin beantwoord meteen de vragen die je hebt uit het hedendaagse verhaal en het heden en het verleden gaan naadloos in elkaar over. Door deze tijdssprongen leer je heel veel karakters kennen, maar ondanks alle tijdssprongen en nieuwe karakters weet Jenkins Reid het overzichtelijk te houden. Ze introduceert ze een voor een en niemand lijkt overbodig: alle karakters en hun achtergronden dragen bij aan Het feest van de eeuw.

Familie & fame

Familie is een centraal onderwerp in Het feest van de eeuw. Nina is een beroemd surfster – al is ze bekender van de posters en kalenders dan haar surfskills. Maar ook haar broers en zussen zijn bekend. Alleen het jongste zusje Kit niet, en zij voelt zich een beetje een vreemde eend in de bijt. Maar geen van allen is zo beroemd als hun vader Mick Riva. Deze rockster kan niet goed omgaan met de fame en laat zich snel verleiden door vrouwelijke fans. Maar hij is niet de enige: de man van Nina heeft ook problemen met het concept trouw.

Malibu party

Terwijl je de karakters leert kennen, loopt het feest steeds verder uit de hand. Er is drank en drugs, er wordt gevochten en gevreeën en mensen lijken volledig de weg kwijt. Per uur lijkt er meer te ontsporen: iedereen is met zijn eigen redenen naar het feest gekomen en draagt op z’n eigen manier bij aan de chaos. Tegen de ochtend is de villa zelfs in vlammen opgegaan…

Het feest van de eeuw is een supersterk opgebouwde roman waarbij de karakters het verhaal dragen. Tegen de achtergrond van een ontsporend feest – dit is project X 2.0 – leer je Nina en haar familie kennen. Daarnaast weet het boek heel scherp te schetsen hoe families gevormd en gebroken kunnen worden. De combinatie van sterke karakters en thematiek zorgen ervoor dat ik Het feest van de eeuw niet meer weg kon leggen!

Uitgeverij: Ambo|Anthos
Vertaler: Marja Borg