Historische romansRecensies

Het huis met de rode luiken – Marja Visscher

Iris1483 views
Foto van het huis met de rode luiken

Soms heb je zulke andere verwachtingen van een boek, dat je verrast wordt. Dat was voor mij het geval bij Het huis met de rode luiken. Ik verwachtte een Bridgerton-achtige historische roman, vol met zwijmelmomenten. Maar Marja Visscher had iets heel anders in gedachten… Was het een aangename verrassing?

Achterflap

Oké, ik was dus even volledig op het verkeerde been gezet door het achterflap. De 19-jarige Aleida van Vlierden laat zich schaken door Herman Willem Daendels. Ze trouwen, maar Herman blijkt opvliegend en overspelig. Op het achterflap wordt aangegeven dat ‘Als Aleida pianist Charles leert kennen, ziet ze hoe echte liefde er ook uit kan zien’. Maar Het huis met de rode luiken is veel complexer dan het romantische verhaal wat hier wordt geschetst. Aleida denkt echte liefde te vinden in Herman en Charles – haar buurman – laat haar één moment zien wat zijn karakter is. Maar dan gaan Aleida en Herman er vandoor om stiekem te trouwen. Dit is allemaal veel minder romantisch dan de tekst op het achterflap mij had laten vermoeden.

Van meisje naar vrouw

En daarmee wist Visscher mij te verrassen. De karakterontwikkeling van Aleida is een rode draad in Het huis met de rode luiken en zeer zorgvuldig schetst Visscher hoe de jongedame verandert in een sterke vrouw. Ze zet het karakter van Aleida neer als een naïeve jongedame die door schade en schande wijs wordt. Ondanks haar overspelige man, die zich regelmatig niet aan afspraken houdt, weet Aleida te floreren in haar rol als huisvrouw en met het bewaken van de financiën – en haar grenzen. Ondanks dat het huwelijk tussen Aleida en Herman niet liefdevol is, krijgen ze toch een groot aantal kinderen. Het verwekken, de geboortes en in een enkel geval het overlijden van deze kinderen zijn prominente momenten in het leven van Aleida en dragen bij aan haar ontwikkeling.

Misbruik

Herman Willem Daendels blijkt toch niet zo’n ideale huwelijkskandidaat te zijn – hij wilde Aleida alleen maar schaken om haar vader te jennen en aanzien te krijgen. Aleida geloofde zijn mooie praatjes, maar leert al snel zijn ware gezicht kennen. Het huwelijk is niet alleen liefdeloos, maar Herman misbruikt zijn macht als kostwinner om Aleida tot beslissingen te dwingen. Daarnaast verkracht hij haar ook meerdere malen. De gebeurtenissen worden feitelijk beschreven, maar de pijn van Aleida gaat door merg en been.

Maar de romantiek dan?

Nee, Het huis met de rode luiken pak je niet op voor de romantiek. Charles komt wel nogmaals in beeld, maar is niet haar redding zoals je hebt gehoopt. Deze historische roman gaat niet over het schaken van een dame, de romantiek en een liefdevol huwelijk. Het draait allemaal om Aleida – een bijzondere vrouw die vanuit de schaduw van een omstreden man toch weet op te bloeien. En dat blijkt net zo meeslepend te zijn als de romantiek die ik had verwacht, en ook nog eens vele malen interessanter. Het huis met de rode luiken wist me hierdoor aangenaam te verrassen!

Uitgeverij: Zomer & Keuning

Koop het boek Het huis met de rode luiken via bruna.nl. De link naar bruna.nl is een partnerlink, daar ontvang ik een klein percentage wanneer je via deze link een aankoop doet. Dit heeft geen invloed op jouw prijs.